کشف شهاب سنگ نیم تنی در فرانسه

0 606

در فرانسه یک شهاب‌سنگ با وزن تقریباً نیم تن کشف شده است، این بزرگ‌ترین شهاب‌سنگ کشف شده در تاریخ این کشور است.انجمن ستاره‌شناسی فرانسه، شهاب‌سنگی را با وزن ۴۴۷کیلوگرم پیدا کردند که در تاریخ این کشور بزرگ‌ترین شهاب سنگ بوده است.
این شهاب‌سنگ در تاریخ  ۳اکتبر سال جاری، در شهرستان اوب در شمال شرقی فرانسه کشف شده است. ستاره‌شناسان فرانسوی گفته‌اند که این شهاب‌سنگ امکان دارد بیش از ۵۵ هزار سال پیش با زمین برخورد کرده باشد.
چندی پیش یک شهاب‌سنگ قمری با وزن ۵.۵کیلوگرم در حراج در ایالات‌متحده امریکا به قیمت ۶۱۲هزار دلار فروخته شد. پیشتر نیز گزارش شده بود که ساکن ایالت میشیگان امریکا بیش از ۳۰سال از یک شهاب‌سنگ به ارزش ۱۰۰هزار دلار برای نگه‌داشتن دروازه استفاده می‌کردند.
یک شهاب سنگ قطعهٔ جامدی از بقایای جامانده از جرم‌هایی مانند یک دنباله‌دار، سیارک یا شهاب‌وارهاست که در اصل در فضای بیرونی شکل گرفته و توانسته پس از گذر از جو و تحمل تأثیر آن، بر روی سطح زمین یا یک سیارهٔ دیگر انتقال یابد. هنگامی‌که جرمی به جو وارد می‌شود، عوامل گوناگونی مانند اصطکاک، فشار و تعامل شیمیایی با گازهای اتمسفری، باعث گرم شدن جرم و انتشار آن انرژی می‌شوند. این جرم سپس به یک شهاب‌واره تبدیل می‌شود و برای زمان کوتاهی یک آذرگوی را تشکیل می‌دهد که همچنین به عنوان یک شهاب  یا ستارهٔ درحال سقوط دیده و شناخته می‌شود؛ اخترشناسان نمونه‌های درخشان این پدیده را آذرگوی می‌نامند.

منبع خبرگزاری اسپوتینک
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=11446
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها