۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار دلار؛ قیمت احتمالی بلیط سفرهای فضایی بلو اوریجین

0 363

جف بزوس (Jeff Bezos)، مدیرعامل آمازون (Amazon)، یکی دیگر از شخصیت‌هایی است که پا به پای ایلان ماسک (Elon musk) تلاش دارد سفرهای فضایی تجاری را کلید بزند. چندی پیش خبر رسید که فروش بلیط‌های مربوط به سفرهای فضایی شرکت بلو اوریجین (Blue origin) به زودی آغاز می شود و از آنجایی که خیلی‌ها علاقمند بودند بدانند قیمت این بلیط‌ها چقدر است رویترز اطلاعات تازه‌ای در این باره را منتشر کرده؛ رقمی در حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار دلار.
همانطور که در خبرها خواندید سال گذشته ارزش کل ثروت بزوس به رقم ۴۰ میلیارد دلار رسید و حالا او تمام تلاشش را به خدمت گرفته تا این سرمایه را به بهترین شکل صرف کند. این مدیرعامل ۵۴ ساله در نظر دارد تا اواخر تابستان خبرهای جدیدی را در مورد طرح ها و برنامه‌های بشردوستانه‌اش به سمع و نظر مخاطبان برساند اما همزمان عمده تمرکزش را هم روی سفرهای فضایی قرار داده.
بزوس پیشتر اعلام کرده بود: «هزینه حضور در این سفرها بسیار بالاست و من هم اکنون تلاش دارم برنامه سفرهای فضایی آمازون را که با قرعه کشی انجام می‌شوند به سفرهای ارزان‌قیمت‌تری تبدیل نمایم تا امکان مشاهده منظومه خورشیدی برای افراد بیشتری فراهم شود.»
در همین رابطه نیز رویترز به تازگی مصاحبه‌ای با دو تن از کارکنان بلو اوریجین انجام داده و در مورد هزینه‌های توریسم فضایی با آنها داشته: «یکی از کارکنان بلو اوریجین که اطلاعات دست اولی در این رابطه دارد گفته است شرکت متبوعش فرایند فروش بلیط های مربوط به سفرهای فضایی را با رنج قیمتی ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار دلاری آغاز خواهد کرد و کارمند دیگر این شرکت نیز گفته که بلیط ها حداقل قیمتی در حدود ۲۰۰ هزار دلار دارند. هر دوی این افراد با شرط پنهان ماندن هویت‌شان با رویترز مصاحبه کرده‌اند.»


اما این قیمت درست هم تراز با مبلغی است که ریچارد برنسون (Richard Branson) برای پروازهای زیر مداری خود از متقاضیان درخواست می‌کرد. براساس اعلام نشریه وایرد، برنسون تا به امروز  ۷۰۰ بلیط مربوط به این پروازها را هرکدام به نرخ ۲۵۰ هزار دلار فروخته است. این را هم اضافه کنیم که درست مانند ویرجین گالاکتیک صرف فروش این بلیط ها را نمی توان به مثابه عملیاتی شدن پروژه پروازهای بلو اوریجین در سال ۲۰۱۹ دانست.
تا به امروز هیچ انسانی از طریق کپسول‌های نیو شپرد در هشت پرواز آزمایشی بزوس حضور نداشته و آن‌طور که سه منبع آگاه به رویترز گفته‌اند نخستین مسافرین این پروازها احتمالا کارکنان بلواوریجین خواهند بود.‌
درست است که تجهیزات سفرهای فضایی این شرکت به نقطه خوبی از پیشرفت دست پیدا کرده اما روشن است که به یک مکانیزم فرار ایمن و قابل اطمینان هم نیاز است تا در مواقع اضطراری به آن تکیه کرد. یکی از منابع آگاه به رویترز گفته است که بلو اوریجین به زودی نخستین آزمایش سیستم اضطراری خود را در فضا انجام می‌دهد. این سیستم در صورت بروز انفجار در شتاب دهنده راکت خدمه و سرنشینان کپسول‌های فضایی را به یک موقعیت ایمن انتقال می‌دهد.

منبع دیجیاتو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=9943
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها