1397/04/25

۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار دلار؛ قیمت احتمالی بلیط سفرهای فضایی بلو اوریجین

جف بزوس (Jeff Bezos)، مدیرعامل آمازون (Amazon)، یکی دیگر از شخصیت‌هایی است که پا به پای ایلان ماسک (Elon musk) تلاش دارد سفرهای فضایی تجاری را کلید بزند. چندی پیش خبر رسید که فروش بلیط‌های مربوط به سفرهای فضایی شرکت بلو اوریجین (Blue origin) به زودی آغاز می شود و از آنجایی که خیلی‌ها علاقمند بودند بدانند...
۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار دلار؛ قیمت احتمالی بلیط سفرهای فضایی بلو اوریجین

جف بزوس (Jeff Bezos)، مدیرعامل آمازون (Amazon)، یکی دیگر از شخصیت‌هایی است که پا به پای ایلان ماسک (Elon musk) تلاش دارد سفرهای فضایی تجاری را کلید بزند. چندی پیش خبر رسید که فروش بلیط‌های مربوط به سفرهای فضایی شرکت بلو اوریجین (Blue origin) به زودی آغاز می شود و از آنجایی که خیلی‌ها علاقمند بودند بدانند قیمت این بلیط‌ها چقدر است رویترز اطلاعات تازه‌ای در این باره را منتشر کرده؛ رقمی در حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار دلار.
همانطور که در خبرها خواندید سال گذشته ارزش کل ثروت بزوس به رقم ۴۰ میلیارد دلار رسید و حالا او تمام تلاشش را به خدمت گرفته تا این سرمایه را به بهترین شکل صرف کند. این مدیرعامل ۵۴ ساله در نظر دارد تا اواخر تابستان خبرهای جدیدی را در مورد طرح ها و برنامه‌های بشردوستانه‌اش به سمع و نظر مخاطبان برساند اما همزمان عمده تمرکزش را هم روی سفرهای فضایی قرار داده.
بزوس پیشتر اعلام کرده بود: «هزینه حضور در این سفرها بسیار بالاست و من هم اکنون تلاش دارم برنامه سفرهای فضایی آمازون را که با قرعه کشی انجام می‌شوند به سفرهای ارزان‌قیمت‌تری تبدیل نمایم تا امکان مشاهده منظومه خورشیدی برای افراد بیشتری فراهم شود.»
در همین رابطه نیز رویترز به تازگی مصاحبه‌ای با دو تن از کارکنان بلو اوریجین انجام داده و در مورد هزینه‌های توریسم فضایی با آنها داشته: «یکی از کارکنان بلو اوریجین که اطلاعات دست اولی در این رابطه دارد گفته است شرکت متبوعش فرایند فروش بلیط های مربوط به سفرهای فضایی را با رنج قیمتی ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار دلاری آغاز خواهد کرد و کارمند دیگر این شرکت نیز گفته که بلیط ها حداقل قیمتی در حدود ۲۰۰ هزار دلار دارند. هر دوی این افراد با شرط پنهان ماندن هویت‌شان با رویترز مصاحبه کرده‌اند.»

۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار دلار؛ قیمت احتمالی بلیط سفرهای فضایی بلو اوریجین
اما این قیمت درست هم تراز با مبلغی است که ریچارد برنسون (Richard Branson) برای پروازهای زیر مداری خود از متقاضیان درخواست می‌کرد. براساس اعلام نشریه وایرد، برنسون تا به امروز  ۷۰۰ بلیط مربوط به این پروازها را هرکدام به نرخ ۲۵۰ هزار دلار فروخته است. این را هم اضافه کنیم که درست مانند ویرجین گالاکتیک صرف فروش این بلیط ها را نمی توان به مثابه عملیاتی شدن پروژه پروازهای بلو اوریجین در سال ۲۰۱۹ دانست.
تا به امروز هیچ انسانی از طریق کپسول‌های نیو شپرد در هشت پرواز آزمایشی بزوس حضور نداشته و آن‌طور که سه منبع آگاه به رویترز گفته‌اند نخستین مسافرین این پروازها احتمالا کارکنان بلواوریجین خواهند بود.‌
درست است که تجهیزات سفرهای فضایی این شرکت به نقطه خوبی از پیشرفت دست پیدا کرده اما روشن است که به یک مکانیزم فرار ایمن و قابل اطمینان هم نیاز است تا در مواقع اضطراری به آن تکیه کرد. یکی از منابع آگاه به رویترز گفته است که بلو اوریجین به زودی نخستین آزمایش سیستم اضطراری خود را در فضا انجام می‌دهد. این سیستم در صورت بروز انفجار در شتاب دهنده راکت خدمه و سرنشینان کپسول‌های فضایی را به یک موقعیت ایمن انتقال می‌دهد.

منبع: دیجیاتو

توریسم فضایی | اقتصاد فضایی |

نظر شما
اخبار مرتبط

آغاز پیش فروش بلیت سفرهای توریستی فضایی از سال آینده

1397/04/03
یکی از مدیران شرکت فضایی بلو اوریجین (Blue Origin) اعلام کرده در آینده نزدیک سفرهای فضایی توریستی را ارائه می‌کند و در همین راستا از ۲۰۱۹ میلادی فروش بلیت‌های این سفر را آغاز می کند. راب...

نگاه جف بزوس و بلو اورجین به کره ماه به عنوان بازار جدیدی برای آمازون

1397/04/18
چه کسی است که نداند جف بزوس (Jeff Bezos)، موسس و مدیرعامل آمازون (Amazon)، در عین حال سالی یک میلیارد دلار در شرکت فضایی خود بلو اورجین (Blue Origin) سرمایه گذاری می‌کند. هدف اصلی این شرکت...

پربازدیدکننده ترین خبر

بحران سایوز در روسیه

به دنبال حادثه شکست سایوز ام.اس-۱۰ (Soyuz-ms10) در پرتاب روز ۱۱اکتبر, طی چند روز گذشته گروه بزرگی از جست‌وجوگران توسط روسکاسموس (Roscosmos) اجیر شده‌اند تا منطقه سقوط حامل فضایی را وجب به وجب بگردند و قطعات حامل فضایی سقوط کرده را جمع‌آوری کنند. در پی کار این افراد تقریبا تمامی قطعات حامل فضایی سقوط کرده، پس از بسته‌بندی و کدگذاری به شرکت پروگرس (progress) سازنده حامل فضایی سایوز در شهر سامارا فرستاده شدند تا توسط مهندسان و کارشناسان مورد بررسی قرار بگیرند. گروهی از متخصصان به سرپرستی دیمیتری راگوزین (Dmitry Rogozin)، رئیس سازمان فضایی روسیه، بعد از رسیدن قطعات هم به سامارا رفتند تا در محلی که قطعات مراحل اول و دوم حامل فضایی سایوز به آن تحویل داده شد, ناظر بررسی‌ها بر روی این قطعات باشند. براساس اسناد و مدارک، هزینه‌های پرواز بیش از ۳میلیون روبل (به‌طور دقیق ۳،۱۳۰،۹۷۵روبل ۱۲کپک به اضافه ۴۷۵،۰۱۳روبل به عنوان مالیات بر ارزش افزوده) بوده است! سرنشینان فعلی ایستگاه تنها تا حدود اواخر دسامبر وقت دارند به زمین بازگردند و اگر بررسی‌ها بیشتر طول بکشد برای بازگرداندن آن‌ها باید سفینه سایوز جدیدی -البته بدون سرنشین- به فضا فرستاده شود. از سوی دیگر با توجه به سوراخی که در سفینه سایوز متصل به ایستگاه به‌وجود آمد, کارشناسان روسکاسموس معتقدند باید فضانوردان با راهپیمایی فضایی, بدنه خارجی آن را مورد بررسی قرار دهند و راهپیمایی هم مستلزم حضور دو فضانورد است در حالی که فعلا تنها یک فضانورد روس در ایستگاه فعال است و قرار بود بررسی بدنه خارجی را آوچنین به همراه او انجام دهد که به دلیل سقوط سایوز نتوانست به ایستگاه فضایی بین‌المللی برسد. روسکاسموس تلاش دارد هرچه زودتر از این مخمصه نجات پیدا کند و بتواند با رفع مشکل فنی حامل فضایی بالابرنده, ناو سرنشین‌دار دیگری به ایستگاه فضایی بین‌المللی بفرستد.