1397/04/20

ایرباس کاوشگر مریخ طراحی می کند

سازمان فضایی اروپا قراردادی ٥.٢ میلیون دلاری با ایرباس امضا کرده تا یک کاوشگر با قابلیت جمع آوری نمونه‌های خاک مریخ را طراحی کند. در ماه آوریل ناسا و سازمان فضایی اروپا برای بررسی امکان ارسال نمونه از خاک مریخ به زمین با یکدیگر موافقت کردند. اکنون سازمان فضایی اروپا قراردادی ٥.٢ میلیون دلاری با ایرباس...
ایرباس کاوشگر مریخ طراحی می کند

سازمان فضایی اروپا (ESA) قراردادی ٥.٢ میلیون دلاری با ایرباس امضا کرده تا یک کاوشگر با قابلیت جمع آوری نمونه‌های خاک مریخ را طراحی کند.
در ماه آوریل ناسا و سازمان فضایی اروپا برای بررسی امکان ارسال نمونه از خاک مریخ به زمین با یکدیگر موافقت کردند.
اکنون سازمان فضایی اروپا قراردادی ٥.٢ میلیون دلاری با ایرباس امضا کرده تا طرح اولیه یک کاوشگر با قابلیت جمع آوری نمونه از سطح مریخ را ارائه کند. این سازمان فضایی گروهی از مهندسان ایرباس در استیونیج انگلیس را برای این ماموریت انتخاب کرده زیرا آنها مشغول ساخت کاوشگر اگزومارس هستند. کاوشگر مذکور قرار است در ٢٠٢١ میلادی به مریخ ارسال شود.
به هرحال  ماموریت کاوشگر جدید برخلاف اگزومارس و تمام ابزارهای علمی‌اش، یافتن و جمع آوری محفظه‌های حاوی نمونه از خاک مریخ است که کاوشگر Mars۲۰۲۰ ناسا آماده می‌کند.  اما این بدان معنا نیست که طراحی چنین وسیله‌ای کار آسانی است.
 کاوشگر Mars۲۰۲۰  با حفاری در سطح مریخ نمونه‌هایی را جمع آوری و در ٣٠ لوله آزمایشگاهی آماده می‌کند. این لوله‌ها در نقاط مختلف سیاره پراکنده هستند.
کاوشگر ایرباس باید بتواند نمونه‌ها را از فاصله دور ردیابی کند و به طور خودکار به مکان مورد نظر برود. در مرحله بعد کاوشگر با بازوی رباتیک نمونه‌ها را برداشته و آن‌ها را در یک مخزن نگهداری می‌کند.  همچنین این کاوشگر باید هر روز مسیر  خود را برنامه‌ریزی کند.

فناوری‌های نوین | کاوش‌های فضایی |

نظر شما

پربازدیدکننده ترین خبر

کوتاه و خواندنی، نخستین اتصال دو سفینه سرنشین‌دار چه وقت انجام شد؟

روز ۱۴ژانویه ۱۹۶۹سفینه سایوز-۴ (Soyuz) با یک سرنشین به نام ولادیمیر شاتالف به فضا پرتاب شد. یک روز بعد باریس والینف ، الکسی یلیسیف و یوگنی خرونف با سایوز-۵ راهی مدار زمین شدند. این سفینه بعد از رسیدن به مدار تعیین شده، به ردیابی سایوز-۴ پرداخت و ان را در فضا پیدا کرد. پس از آن دو ناو در حالی که هرکدام با سرعتی در حدود ۳۰هزار کیلومتر در ساعت حرکت می کردند، کم کم به هم نزدیک شدند و سرانجام عمل اتصال صورت گرفت. پس از الحاق دو سفینه ، یلیسیف و خرونف در حالی که لباس مخصوصی به تن داشتند از سایوز-۵ بیرون آمده، با یک راهپیمایی خود را به سایوز-۴ رساندند و به درون آن راه یافتند. آن گاه دو سفینه از هم جدا شدند. به این ترتیب سایوز-۴ با سه سرنشین و سایوز-۵ با یک سرنشین به زمین بازگشتند. این نخستین اتصال دو سفینه سرنشین‌دار همچنین نخستین جابه جایی سرنشین در یک سفر فضایی بود.