1397/04/20

شاید پرتوهای کیهانی به زمین برسند

محققان ناسا به تازگی دریافتند که سامانه ستاره‌ای «اتا شاه‌تخته» یا «اتا کارینا»در حال شتاب دادن به ذرات در فضا و تبدیل آن‌ها به ذراتی پر انرژی است. اتا شاه‌تخته یا اتا کارینا که درخشان‌ترین و عظیم‌ترین سامانه ستاره‌ای با فاصله ۱۰ هزار سال نوری است، در حال شتاب‌دادن به ذرات در فضا و تبدیل آن‌ها به ذراتی...
شاید پرتوهای کیهانی به زمین برسند

اتا شاه‌تخته یا اتا کارینا که درخشان‌ترین و عظیم‌ترین سامانه ستاره‌ای با فاصله ۱۰ هزار سال نوری است، در حال شتاب‌دادن به ذرات در فضا و تبدیل آن‌ها به ذراتی با انرژی بالا است. به طوری که ممکن است برخی از این ذرات به عنوان پرتوهای کیهانی به زمین برسند.
اتا شاه‌تخته یا اتا کارینا یک سامانه ستاره‌ای در صورت فلکی شاه‌تخته است که تقریباً هفت هزار و ۵۰۰ تا هشت هزار سال نوری با خورشید فاصله داشته و جرم آن بالای ۱۲۰ جرم خورشیدی تخمین زده شده‌است.
این سامانه حداقل از دو ستاره تشکیل شده‌است. یکی از دو ستاره شناخته‌شده این سامانه، یک متغیر آبی درخشان ال‌بی‌وی است که در مراحل اولیه زندگی خود جرمی در حدود ۱۵۰ جرم خورشیدی داشته‌است. ولی امروزه حداقل ۳۰ جرم خورشیدی از جرم آن کاسته شده‌است. ستاره دیگر این سامانه یک ستاره ولف-رایه (ستاره پرجرم با جرم بالای ۲۰جرم خورشیدی) است که جرمی تقریباً ۳۰ برابر جرم خورشید دارد و به دور همدم بزرگترش در گردش است.
انفجار اتا کارینا در دهه ۱۸۴۰ میلادی سبب پدیدار شدن سحابی موجدار Homunculus شده است.