1394/07/13

طرح های مفهومی برای سفر کم هزینه به فضا

طرح های مفهومی برای سفر کم هزینه به فضا
ناسا پنج پروژه مفهومی ویژه در زمینه سفرهای کم هزینه به فضا را مورد تائید اولیه قرار داده است و قرار است به زودی یکی از این موارد را به عنوان طرح برگزیده معرفی کند. هر یک از تیم های تحقیقاتی این پروژه ها برای انجام مطالعات و بررسی های لازم و متقاعد کردن ناسا برای پذیرفتن پروژه مورد تحقیق خود مبلغ 3 میلیون دلار دریافت کرده اند. علاوه بر این ناسا به هر ماموریتی که از میان این پنج مورد انتخاب می کند 500 میلیون دلار بودجه عملیاتی اختصاص خواهد داد. نتیجه تصمیمات ناسا در زمینه انتخاب پروژه در دسامبر سال 2016 اعلام خواهد شد.
منبع: isurfpaducah

فضانوردی و سرنشین‌دار | توریسم فضایی | اقتصاد فضایی |

سقوط شهاب سنگ‌ها در گذر تاریخ

سقوط شهاب سنگ‌ها همواره منشأ پیدایش آیین‌هایی هم بوده است. آیین معبد آرتمیس در «اِفِسوس»، شهری در «ایونیای باستان» یا قسمت آسیای کوچک یونان باستان که یکی از عجایب هفت‌گانه دنیای باستان به شمار می‌آید، یکی از آن‌ها است. احتمال می‌رود که این آیین به دنبال مشاهده و حفظ شهاب سنگی که طبق بررسی‌های دانشمندان امروزی از سیاره مشتری به زمین سقوط کرد شکل گرفته باشد؛ با توجه به این که مشتری یا «ژوپیتر» یکی از خدایان اصلی رومی‌ها بوده است. گزارش‌ها حاکی از این هستند که سنگ مقدسی به درون معبد آرتمیس گذاشته شده است که احتمالاً یک شهاب سنگ است. چنین فرض می‌شود که «حجر الاسود» یا سنگ سیاه که در دیوار خانه کعبه در مکه قرار داده شده است نیز یک شهاب سنگ است، ولی شواهد قابل دسترس کمی در این باره موجود است و نتیجه‌ای قاطع در این‌باره به دست نیامده است. اگر چه استفاده از آهنی که در شهاب سنگ‌ها یافت می‌شود در اسطوره‌های بسیاری از کشورها و فرهنگ‌ها به ثبت رسیده است و در آن‌ها مقدس بودن شهاب سنگ تصدیق شده اما اثبات با مدارک و مستند‌سازی این امر فقط در چند دهة اخیر آغاز شده است. قدیمی‌ترین اشیاء دست ساز آهنی ۹عدد مهره کوچک هستند که با چکش زدن و کوبیدن آهن موجود در شهاب سنگ ساخته شده است. این مهره‌ها در شمال مصر کشف شدند و به طور قطع متعلق به ۳۲۰۰ سال پیش از میلاد مسیح هستند.