1394/07/13

آشنایی مردم با فناوری فضایی رویکرد برگزاری مراسم های جهانی هفته فضا در ایران است

محسن بهرامی رییس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه مراسم های هفته جهانی فضا روز(یکشنبه) با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران و الهام امین زاده معاون حقوقی رییس جمهور آغاز به کار می کند، گفت: آشنایی بیشتر جامعه با فناوری های فضایی مهم ترین هدف از برگزاری مراسم های این هفته است. وی بهرامی ماهواره ها و کاوشگرها، سنجش از راه دور و محیط زیست، مشارکت های بین المللی فضایی را از دیگر عناوین انتخاب شده برای هفته جهانی فضا ذکر و تصریح کرد: نجوم و اکتشافات فضایی، فضا در زندگی روزمره و فضا و توسعه نیز از دیگر عناوینی است که برای برگزاری این هفته انتخاب شده است.

منبع: ایرنا

داخلی | رویدادها |

نایت اسکای (Night Sky)؛ رصد آسمان و لمس ستارگان

اپلیکیشن نایت اسکای (Night Sky) امکان رصد آسمان با گوشی را فراهم می‌کند و برنامه نجومی کاملی است. اگر به نجوم علاقه دارید یا صرفاً می‌خواهید نام شیء نورانی موجود در آسمان شب را بدانید، نایت اسکای قطعاً برایتان مفید خواهد بود. نایت اسکای برنامه‌ایی کامل برای آشنایی با صُوَر فلکی و اشیای موجود در آسمان است که طراحی کاربر پسند و کارکرد مناسبش حتی برای افرادی جذاب است که به نجوم علاقه ندارند. این اپلیکیشن فقط برای آی‌او‌اس (iOS) عرضه‌شده. قسمت اصلی این برنامه، بخش رصد یا همان صفحه‌ی اصلی‌اش است. این قسمت علاوه بر صورت‌های فلکی و سیاره‌ها، ماهواره‌ها وایستگاه فضایی بین‌المللی را نشان می‌دهد. همچنین با انتخاب اشیای متحرک، مانند سیاره‌ها و ماهواره‌ها، جهت و مدار حرکتشان نمایش داده می‌شود. سایر امکانات این برنامه از قسمت منو ،دکمه‌ی بالا سمت چپ، در دسترس هستند. با انتخاب گزینه‌ی نایت اسکای فور یو (For You) در منو، اطلاعات کامل شرایط رصد را مشاهده می‌کنید. در بالای صفحه، نقشه‌ای از زمان طلوع و غروب صُوَر فلکی مختلف قرار دارد. در قسمت ویزیبل تونایت (Visible Tonight)، زمان طلوع و غروب خورشید و سیاره‌ها را می‌بینید و می‌توانید انتخاب کنید زمان طلوع آن‌ها به شما یادآوری شود. سپس، اطلاعات ایستگاه فضایی بین‌المللی و زمان درخشش ماهواره‌یا یریدیوم (Iridium) را می‌بینید. در بخش پلنتریوم ویزیتز (Planetarium Visits)، محل آسمان‌نماهای نزدیک و اطلاعات آن‌ها نمایش داده‌شده است. در نایت اسکای نیوز (News)، اخبار نجومی، در قسمت ورلد ترولر (World Traveller)، می‌توانید محل مدنظرتان را روی نقشه انتخاب کنید و آسمان را از دید آنجا ببینید. درمجموع، این برنامه حتی در نسخه‌ی مجانی، برنامه‌ای عالی و کامل برای رصد آسمان است و در اپ استور نیز با بیش از ۹۴۰۰۰رأی، امتیاز بسیار خوب۴.۷ را دریافت کرده است.