1394/07/04

پرتاب به لبه فضا با Perlan 2

پرتاب به لبه فضا با Perlan 2

دانشمندان هواپیمای گلایدر را آزمایش می کنند که با رساندن خود به لبه فضا، اوضاع آب و هوایی زمین را در ارتفاعی بی سابقه زیر نظر قرار دهد. این هواپیما Perlan ۲ نام دارد. پرواز آزمایشی این هواپیما در حالی صورت می گیرد که قرار است به زودی تا ارتفاع ۳۰ کیلومتری زمین اوج بگیرد یعنی ارتفاعی که در آن غلظت ترکیبات سازنده هوا کاهش قابل توجهی داشته و در نتیجه می توان مطالعات دقیق تر جوی انجام داد. قرار است این هواپیما در جولای سال ۲۰۱۶ نخستین پرواز اصلی خود را انجام دهد.

منبع: extremetech

سقوط شهاب سنگ‌ها در گذر تاریخ

سقوط شهاب سنگ‌ها همواره منشأ پیدایش آیین‌هایی هم بوده است. آیین معبد آرتمیس در «اِفِسوس»، شهری در «ایونیای باستان» یا قسمت آسیای کوچک یونان باستان که یکی از عجایب هفت‌گانه دنیای باستان به شمار می‌آید، یکی از آن‌ها است. احتمال می‌رود که این آیین به دنبال مشاهده و حفظ شهاب سنگی که طبق بررسی‌های دانشمندان امروزی از سیاره مشتری به زمین سقوط کرد شکل گرفته باشد؛ با توجه به این که مشتری یا «ژوپیتر» یکی از خدایان اصلی رومی‌ها بوده است. گزارش‌ها حاکی از این هستند که سنگ مقدسی به درون معبد آرتمیس گذاشته شده است که احتمالاً یک شهاب سنگ است. چنین فرض می‌شود که «حجر الاسود» یا سنگ سیاه که در دیوار خانه کعبه در مکه قرار داده شده است نیز یک شهاب سنگ است، ولی شواهد قابل دسترس کمی در این باره موجود است و نتیجه‌ای قاطع در این‌باره به دست نیامده است. اگر چه استفاده از آهنی که در شهاب سنگ‌ها یافت می‌شود در اسطوره‌های بسیاری از کشورها و فرهنگ‌ها به ثبت رسیده است و در آن‌ها مقدس بودن شهاب سنگ تصدیق شده اما اثبات با مدارک و مستند‌سازی این امر فقط در چند دهة اخیر آغاز شده است. قدیمی‌ترین اشیاء دست ساز آهنی ۹عدد مهره کوچک هستند که با چکش زدن و کوبیدن آهن موجود در شهاب سنگ ساخته شده است. این مهره‌ها در شمال مصر کشف شدند و به طور قطع متعلق به ۳۲۰۰ سال پیش از میلاد مسیح هستند.