1394/07/01

آژانس‌هاي فضايي در زمينه مبارزه با تغييرات آب و هوايي همکاري مي کنند

نمایندگان آژانس‌های فضایی جهان توافق کردند با علم و فناوری در زمینه مبارزه با تأثیر تغییرات آب و هوایی با یکدیگر همکاری کنند. بر اساس بیانیه وزارت ارتباطات و حمل و نقل مکزیک، این تصمیم در چارچوب موافقت‌نامه‌هایی که در نشست رؤسای آژانس‌های فضایی درباره تغییرات آب و هوایی و مدیریت فجایع هفدهم و هجدهم سپتامبر...
آژانس‌هاي فضايي در زمينه مبارزه با تغييرات آب و هوايي همکاري مي کنند

نمایندگان آژانس‌های فضایی جهان توافق کردند با علم و فناوری در زمینه مبارزه با تأثیر تغییرات آب و هوایی با یکدیگر همکاری کنند. بر اساس بیانیه وزارت ارتباطات و حمل و نقل مکزیک، این تصمیم در چارچوب موافقت‌نامه‌هایی که در نشست رؤسای آژانس‌های فضایی درباره تغییرات آب و هوایی و مدیریت فجایع هفدهم و هجدهم سپتامبر در مکزیکو سیتی برگزار شده بود، گرفته شد.این توافق در کنفرانس طرف‌های کنوانسیون - چارچوب سازمان ملل در باره تغییرات آب و هوایی که ماه دسامبر در پاریس برگزار خواهد شد، به عنوان موضع جامعه فضایی بین المللی معرفی خواهد شد. امضاکنندگان این سند همگی در مورد نقش اساسی که ماهواره‌هایشان می تواند در درک پدیده‌های جوی و تغییرات آب و هوایی ایفا کند، اتفاق نظر داشتند.

منبع: news.xinhuanet

دیپلماسی فضایی |

نظر شما

پربازدیدکننده ترین خبر

کوتاه و خواندنی، نخستین اتصال دو سفینه سرنشین‌دار چه وقت انجام شد؟

روز ۱۴ژانویه ۱۹۶۹سفینه سایوز-۴ (Soyuz) با یک سرنشین به نام ولادیمیر شاتالف به فضا پرتاب شد. یک روز بعد باریس والینف ، الکسی یلیسیف و یوگنی خرونف با سایوز-۵ راهی مدار زمین شدند. این سفینه بعد از رسیدن به مدار تعیین شده، به ردیابی سایوز-۴ پرداخت و ان را در فضا پیدا کرد. پس از آن دو ناو در حالی که هرکدام با سرعتی در حدود ۳۰هزار کیلومتر در ساعت حرکت می کردند، کم کم به هم نزدیک شدند و سرانجام عمل اتصال صورت گرفت. پس از الحاق دو سفینه ، یلیسیف و خرونف در حالی که لباس مخصوصی به تن داشتند از سایوز-۵ بیرون آمده، با یک راهپیمایی خود را به سایوز-۴ رساندند و به درون آن راه یافتند. آن گاه دو سفینه از هم جدا شدند. به این ترتیب سایوز-۴ با سه سرنشین و سایوز-۵ با یک سرنشین به زمین بازگشتند. این نخستین اتصال دو سفینه سرنشین‌دار همچنین نخستین جابه جایی سرنشین در یک سفر فضایی بود.