1394/07/01

ابداع روشی نوین برای نقشه برداری سه بعدی از جهان

انفجارهای مختصر امواج رادیویی که از کهکشانهای دور و نزدیک راهی زمین می شوند را می توان به عنوان ابزاری سودمند برای تخمین فواصل کیهانی و تهیه نقشه سه بعدی از ماده در عالم به کار گرفت. این تکنیک جدید توسط دو تن از اخترشناسان دانشگاه بریتیش کلمبیا ارایه شده است و پیش بینی می شود به شکلگیری تحولی بزرگ در...
ابداع روشی نوین برای نقشه برداری سه بعدی از جهان

انفجارهای مختصر امواج رادیویی که از کهکشانهای دور و نزدیک راهی زمین می شوند را می توان به عنوان ابزاری سودمند برای تخمین فواصل کیهانی و تهیه نقشه سه بعدی از ماده در عالم به کار گرفت. این تکنیک جدید توسط دو تن از اخترشناسان دانشگاه بریتیش کلمبیا ارایه شده است و پیش بینی می شود به شکلگیری تحولی بزرگ در علم اخترشناسی منجر شود. 

منبع: Gizmag

فناوری‌های نوین | خدمات و کاربردها |

نظر شما

پربازدیدکننده ترین خبر

کوتاه و خواندنی، نخستین اتصال دو سفینه سرنشین‌دار چه وقت انجام شد؟

روز ۱۴ژانویه ۱۹۶۹سفینه سایوز-۴ (Soyuz) با یک سرنشین به نام ولادیمیر شاتالف به فضا پرتاب شد. یک روز بعد باریس والینف ، الکسی یلیسیف و یوگنی خرونف با سایوز-۵ راهی مدار زمین شدند. این سفینه بعد از رسیدن به مدار تعیین شده، به ردیابی سایوز-۴ پرداخت و ان را در فضا پیدا کرد. پس از آن دو ناو در حالی که هرکدام با سرعتی در حدود ۳۰هزار کیلومتر در ساعت حرکت می کردند، کم کم به هم نزدیک شدند و سرانجام عمل اتصال صورت گرفت. پس از الحاق دو سفینه ، یلیسیف و خرونف در حالی که لباس مخصوصی به تن داشتند از سایوز-۵ بیرون آمده، با یک راهپیمایی خود را به سایوز-۴ رساندند و به درون آن راه یافتند. آن گاه دو سفینه از هم جدا شدند. به این ترتیب سایوز-۴ با سه سرنشین و سایوز-۵ با یک سرنشین به زمین بازگشتند. این نخستین اتصال دو سفینه سرنشین‌دار همچنین نخستین جابه جایی سرنشین در یک سفر فضایی بود.