1394/07/01

ماهواره نوید و ظفر از افق برنامه ترسیم شده‌شان عقب افتادند

رامین مهری، یکی از اعضای مرکز تحقیقات ماهواره دانشگاه علم و صنعت گفت: این مرکز ابتدا طرح ساخت ماهواره نوید را اجرایی کرد. عملیات پرتاب این ماهواره با موفقیت انجام شد. این ماهواره جزء معدود ماهواره های ایرانی است که توانست ماموریت خود را تمام و کمال انجام دهد. پس از آن نسخه پیشرفته تر این ماهواره به نام...
ماهواره نوید و ظفر از افق برنامه ترسیم شده‌شان عقب افتادند
رامین مهری، یکی از اعضای مرکز تحقیقات ماهواره دانشگاه علم و صنعت گفت: این مرکز ابتدا طرح ساخت ماهواره نوید را اجرایی کرد. عملیات پرتاب این ماهواره با موفقیت انجام شد. این ماهواره جزء معدود ماهواره های ایرانی است که توانست ماموریت خود را تمام و کمال انجام دهد. پس از آن نسخه پیشرفته تر این ماهواره به نام ظفر طراحی و ساخته شد. مهری گفت: این ماهواره ها حالت آزمایشی دارند تا ما بتوانیم در آینده ای نزدیک موفق به ساخت ماهواره ای با قابلیت های خوب‌تری داشته باشیم. وی بیان کرد: هم اکنون نقشه راه کاملا نوشته شده است و طبق این نقشه راه و افق های ترسیم شده این طرح در حال پیشرویی است.
منبع: سیناپرس

داخلی |

نظر شما

پربازدیدکننده ترین خبر

کوتاه و خواندنی، نخستین اتصال دو سفینه سرنشین‌دار چه وقت انجام شد؟

روز ۱۴ژانویه ۱۹۶۹سفینه سایوز-۴ (Soyuz) با یک سرنشین به نام ولادیمیر شاتالف به فضا پرتاب شد. یک روز بعد باریس والینف ، الکسی یلیسیف و یوگنی خرونف با سایوز-۵ راهی مدار زمین شدند. این سفینه بعد از رسیدن به مدار تعیین شده، به ردیابی سایوز-۴ پرداخت و ان را در فضا پیدا کرد. پس از آن دو ناو در حالی که هرکدام با سرعتی در حدود ۳۰هزار کیلومتر در ساعت حرکت می کردند، کم کم به هم نزدیک شدند و سرانجام عمل اتصال صورت گرفت. پس از الحاق دو سفینه ، یلیسیف و خرونف در حالی که لباس مخصوصی به تن داشتند از سایوز-۵ بیرون آمده، با یک راهپیمایی خود را به سایوز-۴ رساندند و به درون آن راه یافتند. آن گاه دو سفینه از هم جدا شدند. به این ترتیب سایوز-۴ با سه سرنشین و سایوز-۵ با یک سرنشین به زمین بازگشتند. این نخستین اتصال دو سفینه سرنشین‌دار همچنین نخستین جابه جایی سرنشین در یک سفر فضایی بود.