ماموریت جدید ناسا برای بررسی دما و مصرف آب گیاهان

ناسا قصد دارد با ابزار جدیدی به نام اکواسترس (ECOSTRESS) که بر روی ایستگاه فضایی بین‌المللی نصب خواهد شد، مصرف آب گیاهان را رصد کرده و تاثیر شرایط خشکسالی را بر سلامت گیاهان رصد کند. دانشمندان پیش از این برای نظارت مصرف آب گیاهان از سنسورهای برگ‌های الکتریکی استفاده و آنها را آزمایش می‌کردند. اکواسترس که مخفف “آزمایش تششع‌سنج حرارتی فضاپایه زیست بوم از ایستگاه فضایی” می‌باشد، به عنوان یک مجموله ثانویه، غیر از محموله اصلی در پرتاب ۲۹ ژوئن اسپیس ایکس به مقصد ایستگاه فضایی پرتاب خواهد شد. این ابزار قرار است طی یک سال آتی با توجه به قرارگیری ایستگاه فضایی در مدار LEO و چرخش به دور زمین، از مناطق مختلف زمین اطلاعات جمع‌آوری کند؛ اطلاعاتی شامل تصاویری دقیق از مناطق ۴۰ تا ۷۰ متری (ابعاد یک مزرعه کوچک) در یک بازه ۳ تا ۵ روزه. اکواسترس همچنین در مطالعات دیگری از جمله مطالعه آتش‌سوزی‌ جنگل‌ها و بررسی آتشفشان‌ها که به اطلاعات دمایی نیاز دارند مفید خواهد بود. ساخت و مدیریت ماموریت اکواسترس به عهده آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا (JPL) بوده و حمایت مالی آن توسط برنامه Pathfinder این سازمان (که برنامه‌ایست با هدف حصول فهم علمی بهتر از سیاره زمین)، انجام خواهد گرفت.

منبع spacecoastdaily