ماهواره‌بر خصوصی ژاپنی پس از پرتاب منفجر شد+ ویدیو

0 635

ماهواره‌بر آزمایشی یک استارت‌آپ ژاپنی چند ثانیه پس از شروع پرتاب منفجر شد. راکت MOMO-2 که توسط استارت‌آپ اینتراستلار (Interstellar Technologies) توسعه یافته است، قرار بود در این پرتاب به ارتفاع 100 کیلومتری از سطح زمین برسد. طبق تصاویر تلویزیونی منتشرشده، این راکت 10 متری پس از تنها چند متر صعود به زمین افتاد اما تلفاتی در جریان سقوط آن بوجود نیامده است. تاکاهیرو ایناگاوا (Takahiro Inagawa) مدیر شرکت اینتراستلار، با بیان “نقص در عملکرد موتور اصلی” به عنوان دلیل سقوط و انفجار گفت این شرکت قصد دارد با جمع‌آوری و تحلیل بقایای راکت، مشکل را حل کرده و آن را بهبود بخشد.

پرتاب اخیر دومین پرتاب شکست‌خورده ماهواره‌بر آزمایشی MOMO می‌باشد که پرتاب نخست آن در ماه ژوییه سال گذشته انجام شده بود. در پرتاب اول، راکت MOMO
یا MOMO-1 تا ارتفاع 20 کیلومتری از سطح زمین بالا رفته بود اما ارتباط آن با ایستگاه زمینی قطع شده بود. . هدف از
پروژه ساخت این ماهواره‌بر که از سال 2005 آغاز شده، ارسال ارزان‌قیمت
ماهواره‌های ارتباطی سبک به فضا می‌باشد.
هدف از پروژه ساخت این ماهواره‌بر که از سال 2005 آغاز شده، ارسال ارزان‌قیمت ماهواره‌های ارتباطی سبک به فضا می‌باشد. با توجه به فعالیت شرکت‌هایی چون وان‌وب، فیس‌بوک و سایر شرکت‌هایی که درصددند منظومه‌های عظیم ماهواره‌ای در مدار نزدیک به زمین (LEO)  جهت برقراری ارتباطات اینترنتی مستقر کنند؛ پیش‌بینی می‌شود ماهواره‌های ارتباطی سبک بازاری بسیار بزرگ را برای پرتابگرهای خصوصی کوچک فراهم کنند. ایناگاوا در ادامه با ابراز ناامیدی از رسیدن به این هدف گفت که اینتراستلار قصد دارد باز هم شانس خود را محک بزند.

این ماهواره که پرتاب ناموفق آن در فیلم زیر قابل مشاهده است، قرار بود اینتراستلار را به اولین شرکت خصوصی ژاپنی تبدیل کند که به فناوری ساخت ماهواره‌بر دست پیدا می‌کند. این شرکت در سال 2005 توسط تاکافومی هوری (Takafumi Horie) کارآفرین و صاحب شرکت ارائه دهنده اینترنت لایودور (Livedoor) تاسیس شده است. اما به هر حال سقوط راکت 1250 کیلوگرمی MOMO-2
یک پسرفت برای اینتراستلار محسوب می‌گردد و اگر این شرکت به سرعت مشکل را برطرف نکند و پرتاب بعدی را انجام ندهد، ممکن است از کسب عنوان مد نظر خود باز بماند.

لازم به ذکر است که پرتاب اول اینتراستلار در سال 2017، تنها 440 هزار دلار هزینه برده اما پرتاب‌های سازمان فضایی ژاپن (JAXA) به طور میانگین بین 1.8 تا 2.7 میلیون دلار برای این سازمان هزینه دارند. مقامات این شرکت علت کاهش هزینه‌های پرتاب را استفاده از اجزاء الکتریکی آماده برای پرتاب می‌دانند؛ اگرچه تا وقتی اینتراستلار نتواند یک پرتاب موفق انجام دهد، تمام این صرفه‌جویی‌ها به صورت تئوری باقی خواهد ماند.

منبع news.com
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=9727
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها