1394/06/24

ساخت رصدخانه چین در ارتفاعات بلند

مقامات چینی اعلام کرده‌اند این کشور قصد دارد بیش از یک میلیارد یوآن (حدود ١۵٧ میلیون دلار) برای ساخت یک رصدخانه ارتفاع بالا به منظور رصد پرتوهای گاما سرمایه‌گذاری کند. به گفته Cao Zhen، از محققان موسسه فیزیک انرژی بالای Institute of High Energy Physics (IHEP) آکادمی علمی چین، این رصدخانه که دومین نوع...
ساخت رصدخانه چین در ارتفاعات بلند
مقامات چینی اعلام کرده‌اند این کشور قصد دارد بیش از یک میلیارد یوآن (حدود ١۵٧ میلیون دلار) برای ساخت یک رصدخانه ارتفاع بالا به منظور رصد پرتوهای گاما سرمایه‌گذاری کند. به گفته Cao Zhen، از محققان موسسه فیزیک انرژی بالای Institute of High Energy Physics (IHEP)  آکادمی علمی چین، این رصدخانه که دومین نوع از این دست در چین محسوب می‌شود، در منطقه خود مختار تبتی Garze در جنوب غربی استان سیچوان ساخته خواهد شد. Cao Zhen اظهار کرد: رصدخانه نوترینوی IceCube با برخورداری از یک آشکارساز دقیق پرتوی گاما، دومین رصدخانه گران قسمت پرتوی کیهانی جهان خواهد بود.
منبع: reddit

فناوری‌های نوین | اقتصاد فضایی | کاوش‌های فضایی |

سقوط شهاب سنگ‌ها در گذر تاریخ

سقوط شهاب سنگ‌ها همواره منشأ پیدایش آیین‌هایی هم بوده است. آیین معبد آرتمیس در «اِفِسوس»، شهری در «ایونیای باستان» یا قسمت آسیای کوچک یونان باستان که یکی از عجایب هفت‌گانه دنیای باستان به شمار می‌آید، یکی از آن‌ها است. احتمال می‌رود که این آیین به دنبال مشاهده و حفظ شهاب سنگی که طبق بررسی‌های دانشمندان امروزی از سیاره مشتری به زمین سقوط کرد شکل گرفته باشد؛ با توجه به این که مشتری یا «ژوپیتر» یکی از خدایان اصلی رومی‌ها بوده است. گزارش‌ها حاکی از این هستند که سنگ مقدسی به درون معبد آرتمیس گذاشته شده است که احتمالاً یک شهاب سنگ است. چنین فرض می‌شود که «حجر الاسود» یا سنگ سیاه که در دیوار خانه کعبه در مکه قرار داده شده است نیز یک شهاب سنگ است، ولی شواهد قابل دسترس کمی در این باره موجود است و نتیجه‌ای قاطع در این‌باره به دست نیامده است. اگر چه استفاده از آهنی که در شهاب سنگ‌ها یافت می‌شود در اسطوره‌های بسیاری از کشورها و فرهنگ‌ها به ثبت رسیده است و در آن‌ها مقدس بودن شهاب سنگ تصدیق شده اما اثبات با مدارک و مستند‌سازی این امر فقط در چند دهة اخیر آغاز شده است. قدیمی‌ترین اشیاء دست ساز آهنی ۹عدد مهره کوچک هستند که با چکش زدن و کوبیدن آهن موجود در شهاب سنگ ساخته شده است. این مهره‌ها در شمال مصر کشف شدند و به طور قطع متعلق به ۳۲۰۰ سال پیش از میلاد مسیح هستند.