1394/06/19

ماهواره‌های جدید سنجش از راه دور کدام نیازهای ایران را برطرف می‌کنند

بر اساس اعلام منابع روسی، قراردادی که بین ایران و شرکت «روس‌کازمس» امضاء شده است برای توسعه یک مدل ارتقاء یافته از ماهواره Kanopus-V1 که گاهی به اسم "Canopus-B" نیز شناخته می شود، است. درباره مدل اروپایی نیز نوع ماهواره اعلام نشده و تنها گفته شده است که ماهواره مورد نظر توان تهیه تصاویری با دقت یک متر...
ماهواره‌های جدید سنجش از راه دور کدام نیازهای ایران را برطرف می‌کنند
بر اساس اعلام منابع روسی، قراردادی که بین ایران و شرکت «روس‌کازمس» امضاء شده است برای توسعه یک مدل ارتقاء یافته از ماهواره  Kanopus-V1 که گاهی به اسم "Canopus-B" نیز شناخته می شود، است. درباره مدل اروپایی نیز نوع ماهواره اعلام نشده و تنها گفته شده است که ماهواره مورد نظر توان تهیه تصاویری با دقت یک متر را فراهم می کند. ماهواره‌های سری Kanopus-V1، دارای وزنی در حدود 400 کیلوگرم بوده و محموله تصویربرداری همراه آنها شامل دو نوع دوربین است؛ یکی دوربین چند طیفی با قابلیت تصویر برداری با کیفیت 10.5 متر و دیگری دوربین با قابلیت تصویربرداری چندرنگی با دقت 2.5 متر است.
منبع: مشرق

ماهواره‌بر و پرتاب | سنجش از دور |

نایت اسکای (Night Sky)؛ رصد آسمان و لمس ستارگان

اپلیکیشن نایت اسکای (Night Sky) امکان رصد آسمان با گوشی را فراهم می‌کند و برنامه نجومی کاملی است. اگر به نجوم علاقه دارید یا صرفاً می‌خواهید نام شیء نورانی موجود در آسمان شب را بدانید، نایت اسکای قطعاً برایتان مفید خواهد بود. نایت اسکای برنامه‌ایی کامل برای آشنایی با صُوَر فلکی و اشیای موجود در آسمان است که طراحی کاربر پسند و کارکرد مناسبش حتی برای افرادی جذاب است که به نجوم علاقه ندارند. این اپلیکیشن فقط برای آی‌او‌اس (iOS) عرضه‌شده. قسمت اصلی این برنامه، بخش رصد یا همان صفحه‌ی اصلی‌اش است. این قسمت علاوه بر صورت‌های فلکی و سیاره‌ها، ماهواره‌ها وایستگاه فضایی بین‌المللی را نشان می‌دهد. همچنین با انتخاب اشیای متحرک، مانند سیاره‌ها و ماهواره‌ها، جهت و مدار حرکتشان نمایش داده می‌شود. سایر امکانات این برنامه از قسمت منو ،دکمه‌ی بالا سمت چپ، در دسترس هستند. با انتخاب گزینه‌ی نایت اسکای فور یو (For You) در منو، اطلاعات کامل شرایط رصد را مشاهده می‌کنید. در بالای صفحه، نقشه‌ای از زمان طلوع و غروب صُوَر فلکی مختلف قرار دارد. در قسمت ویزیبل تونایت (Visible Tonight)، زمان طلوع و غروب خورشید و سیاره‌ها را می‌بینید و می‌توانید انتخاب کنید زمان طلوع آن‌ها به شما یادآوری شود. سپس، اطلاعات ایستگاه فضایی بین‌المللی و زمان درخشش ماهواره‌یا یریدیوم (Iridium) را می‌بینید. در بخش پلنتریوم ویزیتز (Planetarium Visits)، محل آسمان‌نماهای نزدیک و اطلاعات آن‌ها نمایش داده‌شده است. در نایت اسکای نیوز (News)، اخبار نجومی، در قسمت ورلد ترولر (World Traveller)، می‌توانید محل مدنظرتان را روی نقشه انتخاب کنید و آسمان را از دید آنجا ببینید. درمجموع، این برنامه حتی در نسخه‌ی مجانی، برنامه‌ای عالی و کامل برای رصد آسمان است و در اپ استور نیز با بیش از ۹۴۰۰۰رأی، امتیاز بسیار خوب۴.۷ را دریافت کرده است.