برنامه‌های تحقیقات فضایی با همکاری برخی دانشگاه‌ها در حال پیگیری است

0 256

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره آخرین وضعیت ساخت ماهواره‌های بومی و پروژه اعزام انسان به فضا گفت: «برنامه‌های تحقیقات فضایی با همکاری پژوهشکده هوا فضا و برخی دانشگاه‌ها در حال پیگیری است و تاکنون توقفی را هم به دنبال نداشته است.»
منصور غلامی با تاکید بر اینکه پروژه‌های کلان به دلیل تامین هزینه‌های مالی آن با تاخیر پیش می‌روند، گفت: این موضوع به معنای توقف پروژه نیست.
مرتضی براری، رئیس سازمان فضایی ایران نیز پیش از این اعلام کرد که سه نوع ماهواره در کشور مراحل توسعه و ساخت را طی می‌کند. دسته اول ماهواره‌های مخابراتی است که با ساخت ماهواره مصباح و پرتاب ماهواره امید، این خانواده شکل گرفته و با ماهواره‌های ناهید ۱ و ناهید ۲ در حال توسعه است.
به گفته وی گروه دوم، ماهواره‌های سنجشی است که فعالیت‌های تحقیقاتی آن با ساخت و پرتاب ماهواره‌های رصد، نوید و تدبیر با وضوح تصویر در سطح چند صد متر آغاز شده و اکنون با پروژه‌های دوستی، پیام، ظفر و سها که قدرت تفکیک مکانی چند ده متری دارند، ادامه می‌یابد.
رئیس سازمان فضایی ایران تاکید کرد که این پروژه‌ها عملا تشکیل دهنده مراحل توسعه برای دستیابی به ماهواره‌های عملیاتی بوده و گام به گام کشور را به این قابلیت‌ها نزدیک تر می سازد. وی افزود: «دسته سوم نیز ماهواره‌های مکعبی و کوچک است که علاوه بر ایجاد بستر تجربه آموزی و آموزش نیروی انسانی متخصص، در آینده می‌تواند سرمنشا تحولات جدی در این عرصه باشد.»
رئیس سازمان فضایی ایران ابراز امیدواری کرد که با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و تلاش و همت مضاعف کارشناسان و متخصصان کشور، تا افق چشم انداز ۱۴۰۴ شاهد دستیابی کشور به ماهواره‌های حرفه‌ای و عملیاتی بومی باشیم.


منبع خبرگزاری آنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=9661
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها