شهامت استفاده از سنجش از دور در کشاورزی

0 850

لنی فالایدی (Lanny Faleide) کشاورز پیشین آمریکایی، ۲۴ سال است که از کشاورز به یک پیشگام فناوری تبدیل شده است. شرکت تاسیس‌شده توسط این کارآفرین که حتی توسط ناسا نیز تحسین شده، طی ۲۴ سال فعالیت خود از فناوری‌های فضایی و به طور مشخص تصاویر ماهواره‌ای برای بهبود عملکرد کشاورزی استفاده کرده است.

فالایدی که شرکت ست شات (Satshot) را به همراه پسرش اداره می‌کند، تصاویر ماهواره‌ای از زمین‌های کشاورزی را تحلیل نموده و به صورت آنلاین و از طریق تلفن همراه در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد. این شرکت علاوه بر آمریکا و کانادا، از کشورهای دیگر جهان همچون برزیل و استرالیا نیز مشتری دارد.

هر زمین کشاورزی، شامل انواع مختلفی از خاک، پستی و بلندی و الگوهای زه‌کشی می‌باشد. بنابراین برخی نقاط زمین کشاورزی نسبت به نقاط دیگر پتانسیل ارائه محصولات بیشتر و بهتری دارند. پس برخورد یکسان با تمامی مساحت زمین، باعث استفاده نکردن از ظرفیت برخی نقاط و هدر دادن منابع در برخی نقاط زمین خواهد شد. مفهومی که تحت عنوان “کشاورزی دقیق” تعریف شده، با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و سنجش از دور به کشاورزان کمک می‌کند که مقادیر مناسبی از بذر، کود و آفت‌کش را در سطح زمین خود توزیع کنند.

موضوع مهمی که در مورد فالایدی باید حتما مورد اشاره قرار گیرد این است که وی به مدت ۲۰ سال مشغول کشاورزی بود، اما در سال ۱۹۸۹، با اینکه تقریبا در حرفه خود فردی جاافتاده محسوب می‌گردید، از تغییر واهمه‌ای نداشت و سنجش از دور ماهواره‌ای را که در آن زمان یک فناوری نوپا محسوب می‌شد، برای بهبود فعالیت خود به کار گرفت. در سال‌های ابتدایی ظهور فناوری سنجش از دور، داده‌های ماهواره‌ای توسط فلاپی جابجا می‌شدند.

شرکت ست شات طی ۲۴ سال سابقه، دستاوردهای مهمی داشته که از جمله آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد: توسعه نخستین سامانه تحلیل تصویر ابری برای کشاورزی در سال ۲۰۰۴ ، کمک به ساخت نخستین ایستگاه دریافت تصاویر ماهواره‌ای در ایالت داکوتای شمالی در سال 2014 و حضور در کنفرانس‌های مختلف کشاورزی و فضایی در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷.

در تحقیقی که توسط دانشگاه نبراسکا (University of Nebraska) در سال ۲۰۱۵ انجام گرفت، مشخص شد تصاویر ماهواره‌ای، از کم‌استفاده‌ترین ابزارها در کشاورزی مدرن هستند. فالایدی با ابراز نارضایتی از قبول نکردن فناوری توسط کشاورزان گفت: «یک باور مرسوم در میان کشاورزان این است که هرکس فکر می‌کند زمین خودش عالی است و تا تصاویر ماهواره‌ای از زمین را به آنها نشان ندهی متوجه نقوص آن نمی‌شوند.»

منبع agweek
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=9618
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها