1394/05/03

نصب اولین تلسکوپ APOSOS در پاکستان

عملیات مونتاژ، یکپارچه‌سازی و آزمون اولین تلسکوپ سامانه رصد ماهواره‌ای نوری آسیا و اقیانوسیه (APOSOS) در روزهای ۸ تا ۱۴ مرداد سال جاری با موفقیت در سایت تلسکوپ‌های نوری واقع در سونمیانی پاکستان انجام شد. پروژه APOSOS، از سوی سازمان همکاری‌های فضایی آسیا و اقیانوسیه (APSCO) و با همکاری کشورهای عضو این...
نصب اولین تلسکوپ APOSOS در پاکستان

عملیات مونتاژ، یکپارچه‌سازی و آزمون اولین تلسکوپ سامانه رصد ماهواره‌ای نوری آسیا و اقیانوسیه (APOSOS) در روزهای ۸ تا ۱۴ مرداد سال جاری با موفقیت در سایت تلسکوپ‌های نوری واقع در سونمیانی پاکستان انجام شد. پروژه APOSOS، از سوی سازمان همکاری‌های فضایی آسیا و اقیانوسیه  (APSCO) و با همکاری کشورهای عضو این سازمان راه‌اندازی شده و هدف از انجام آن، توسعه یک شبکه رصد فضایی یکپارچه برای کشورهای عضو این سازمان و همچنین توسعه زیرساخت‌های مربوط به خدمات اعلام خطر برخورد با اجرام فضایی است.

منبع: apsco

سقوط شهاب سنگ‌ها در گذر تاریخ

سقوط شهاب سنگ‌ها همواره منشأ پیدایش آیین‌هایی هم بوده است. آیین معبد آرتمیس در «اِفِسوس»، شهری در «ایونیای باستان» یا قسمت آسیای کوچک یونان باستان که یکی از عجایب هفت‌گانه دنیای باستان به شمار می‌آید، یکی از آن‌ها است. احتمال می‌رود که این آیین به دنبال مشاهده و حفظ شهاب سنگی که طبق بررسی‌های دانشمندان امروزی از سیاره مشتری به زمین سقوط کرد شکل گرفته باشد؛ با توجه به این که مشتری یا «ژوپیتر» یکی از خدایان اصلی رومی‌ها بوده است. گزارش‌ها حاکی از این هستند که سنگ مقدسی به درون معبد آرتمیس گذاشته شده است که احتمالاً یک شهاب سنگ است. چنین فرض می‌شود که «حجر الاسود» یا سنگ سیاه که در دیوار خانه کعبه در مکه قرار داده شده است نیز یک شهاب سنگ است، ولی شواهد قابل دسترس کمی در این باره موجود است و نتیجه‌ای قاطع در این‌باره به دست نیامده است. اگر چه استفاده از آهنی که در شهاب سنگ‌ها یافت می‌شود در اسطوره‌های بسیاری از کشورها و فرهنگ‌ها به ثبت رسیده است و در آن‌ها مقدس بودن شهاب سنگ تصدیق شده اما اثبات با مدارک و مستند‌سازی این امر فقط در چند دهة اخیر آغاز شده است. قدیمی‌ترین اشیاء دست ساز آهنی ۹عدد مهره کوچک هستند که با چکش زدن و کوبیدن آهن موجود در شهاب سنگ ساخته شده است. این مهره‌ها در شمال مصر کشف شدند و به طور قطع متعلق به ۳۲۰۰ سال پیش از میلاد مسیح هستند.