پاکستان آماده پرتاب ماهواره بومی

0 723

علیرضا فتحی-در راستای برنامه فضایی پاکستان، این کشور آماده است که ماه آینده، ماهواره سنجش از دور بومی خود با نام پاک تس-1آ (PakTES-1A) را به فضا پرتاب کند. این ماهواره 285 کیلوگرمی در فاصله 610 کیلومتری از فضا فعال خواهد شد و با توجه به تغییر حرکت خورشید محل استقرارش تغییر نخواهد کرد.

دکتر فیصل محمد (Dr Faisal Muhammad) سخنگوی وزرات خارجه پاکستان با قدردانی از دانشمندان فضایی این کشور اعلام کرد: «اسلام آباد با تکیه بر ظرفیت های بومی خود موفق به ساخت یک ماهواره پیشرفته فضایی شده است.»

ماهواره سنجشی پاک تس-1آ به دوربین‌ها و حسگرهایی مجهز شده تا اطلاعات جغرافیایی زیادی را مطالعه کند. تشخیص ذخایر معدنی، مطالعه آثار شرایط آب و هوایی بر ذوب شدن یخچال‌های طبیعی، آتش‌سوزی جنگل‌ها و گازهای گلخانه‌ای و همچنین مسائل مرتبط با جنگلداری و کشاورزی از مهم‌ترین اهداف مطالعاتی این ماهواره هستند.

پاکستان و چین همکاری فضایی نزدیکی با یکدیگر دارند و از زمان پرتاب نخستین ماهواره این کشور با نام پاک ست-1R (Paksat-1R) در سال 2011 دانشمندان پاکستانی همواره از کمک چین بهره برده‌اند. این ماهواره مخابراتی 5 تنی، توسط شرکت گریت وال چین (China Great Wall Industry Corporation) ساخته شده و اپراتوری آن طی طول عمر 12 ساله،بر عهده سازمان فضایی پاکستان (Suparco) می‌باشد. پس از پرتاب پاک ست، در سال 2012 چین فناوری ردیابی ماهواره در فضا را در اختیار پاکستان گذاشت و طی سال‌های اخیر علاوه بر ساخت ماهواره مخابراتی دیگری با نام PakSat-MM1 برای این کشور، به توسعه ماهواره بومی پاکستان نیز کمک کرده است.

لازم به ذکر است که در پرتاب ماه آینده، علاوه بر پاک تس، ماهواره سنجشی دیگری با نام PRSS 1 قرار است به فضا ارسال شود. این ماهواره نیز ماموریت سنجشی خواهد داشت و ساخت آن با مشارکت هر دو کشور چین و پاکستان صورت گرفته است. PRSS 1 طول عمری پنج ساله خواهد داشت و به یک محموله الکترو اپتیکال با دقت بالا مجهز شده است.

قرارداد ساخت PRSS 1 در سال 2016 بین دو کشور به امضا رسیده بود و ماموریت اصلی این ماهواره نظارت بر توسعه پرژوه‌های کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) می‌باشد. در قالب این کریدور، پروژه‌های زیرساختی متعددی با ارزش کلی 62 میلیارد دلار بین بندر گوادار پاکستان و استان ژینجیانگ چین انجام خواهد گرفت.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=9548
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها