1397/04/04

افزایش درآمد ۸ برابری ارائه دهندگان اینترنت هوایی طی ده سال آینده

طبق برآوردهای صندوق بین‌المللی پول، درآمد تامین‌کنندگان ارتباطات خطوط هوایی، در سال ۲۰۱۷ حدود ۱.۲ میلیارد بود که تا سال ۲۰۲۷ به ۸.۷ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.
افزایش درآمد ۸ برابری ارائه دهندگان اینترنت هوایی طی ده سال آینده

طبق برآوردهای صندوق بین‌المللی پول، درآمد تامین‌کنندگان ارتباطات خطوط هوایی، در سال ۲۰۱۷ حدود ۱.۲ میلیارد بود که تا سال ۲۰۲۷ به ۸.۷ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. افزایش تعداد هواپیمای متصل به اینترنت و مصرف پهنای باند به ازای هر مسافر نیز موجب رشد اقتصادی می‌شود. براساس گزارش اخير موسسه یوروکانسالت (Euroconsult)، چشم‌اندازهای صنعت سرگرمی و ارتباطات در هنگام پرواز طی دهه آینده، به شدت متحول خواهد شد. گفته می‌شود هم اکنون حدود ۷۴۰۰  هواپیما به مسافران‌شان خدمات ارتباط به اینترنت ارائه می‌کنند اما این تعداد تا سال ۲۰۲۷ به بیش از ۲۳ هزار هواپیما افزایش خواهد یافت. در سال ۲۰۱۸ حدود ۹۰ شرکت هوایی، خدمات اتصال در حین پرواز را ارائه می‌دادند. در ابتدای کار این خدمات را فقط شرکت‌های هواپیمایی خاص و به منظور برجسته ساختن وجوه تمایز خود با خطوط معمولی هواپیمایی ارائه می‌کردند اما کم‌کم این خدمت به یکی از خدمات ضروری در بازار رقابتی مسافربری هوایی تبدیل شد. نسل جدید ماهواره‌ها و شبکه‌های ارتباطی هوا به زمین پهنای باند لازم برای چنین ارتباط‌هایی را فراهم می‌کنند. به همین ترتیب، توانایی پشتیبانی از خدمات رسانه یا تصویر جاری یا آنی (video streaming) موجبات یک تغییر شدید در این وضعیت را فراهم می‌آورد. (تصویر جاری به آن دسته از محتوای تصویری گفته می‌شود که گیرنده محتوا می‌تواند همزمان با ارسال از طرف فرستنده محتوا، می‌تواند آن را تماشا کند. به بیان دیگر، نیازی نیست که گیرنده محتوا ابتدا تمام محتوا را بارگیری کند تا بتواند آن را تماشا کند.) به این ترتیب در سال‌های آینده، درآمد سالانه هر هواپیما باید پیوسته افزایش یابد تا هزینه‌های افزایش پهنای باند را فراهم کند.
با توجه به این موارد می‌توان دریافت در آینده مسابقه‌ای بین ارائه‌دهنده‌های پیشگام این خدمات و شرکت‌های جدید درخواهد گرفت، اما می‌توان حدس زد که شرکت‌هایی مانند پاناسونیک اویونیکز (Panasonic Avionics)، گوگو (Gogo)، تالس‌این‌فلایت (Thales InFlight)، گلوبال ایگل (Global Eagle)، این‌مارست (Inmarsat) و ویاست (ViaSat) از جمله برندگان اصلی این بازار خواهند بود.
اما از موضوع اتصال کابین به اینترنت که بگذریم، در ده سال آینده شاهد ظهور کامل مفهوم هواپیمای هوشمند (SmartPlane) خواهیم بود. هواپیمای هوشمند، بسیار بیشتر از هواپیمای امروزی به اینترنت متصل خواهند بود و از آخرین دستاوردهای فناوری اطلاعات مانند اینترنت اشیا (IoT)، کلان‌داده‌ها (Big Data)، تجزیه و تحلیل (analytics)، امنیت سایبری (cyber-security) و غیره پشتیبانی خواهد کرد.
هزینه‌ای که شرکت هوایی برای استفاده از این خدمات از مسافران دریافت می‌کنند، بسیار متنوع است، در حالیکه این خدمت در برخی شرکت‌ها رایگان است، برخی شرکت‌های دیگر به ازای هر سفر، هر ساعت استفاده یا موارد دیگر از مشتریان خود هزینه دریافت می‌کنند. قرار است پایگاه داده‌ای تشکیل شود که در آن مشخصات بیش از ۲۰ هزار هواپیمایی که خدمات ارتباط در هنگام پرواز ارائه می‌دهند، ثبت شود. بدین ترتیب کاربران می‌توانند دریابند آیا یک هواپیمای خاص، خدمات ارتباطات در حال پرواز را ارائه می‌کند یا خیر.

منبع: spacedaily.com

مخابرات ماهواره‌ای | اقتصاد فضایی |

نظر شما

پربازدیدکننده ترین خبر

افزایش توان هند در ارسال محموله به فضا

ماهواره مخابراتی هندی جی ست-29 (GSAT-29) هفته گذشته از پایگاه فضایی ساتیش دهاوان (Satish Dhawan Space Centre) توسط ماهواره‌بر سنگین ​GSLV Mk III به فضا پرتاب شد. این ماهواره پس از ماهواره جی ست-17، دومین ماهواره سنگین هند محسوب شده و همچنین سنگین‌ترین ماهواره هندی است که از خاک این کشور به فضا پرتاب شده است. هند پیش از این توانایی پرتاب ماهواره‌های سنگین را به فضا نداشت و برای ارسال این قبیل ماهواره‌ها به فرانسه متکی بود. ماهواره مخابراتی جی ست-29 به تعدادی ترانسپاندر باندهای Ka و Ku مجهز شده است. این ماهواره 3423 کیلوگرمی قرار است پهنای باند اینترنتی را به مناطق دورافتاده ارائه دهد. پرتاب چهارشنبه 23 آبان، پنجمین پرتاب فضایی هند در سال 2018 می‌باشد و به احتمال زیاد این تعداد در عدد 5 متوقف نخواهد شد.