بودجه هنگفت هند برای توسعه ماهواره‌بر سنگین

0 299

هیات وزیران هند به تازگی بودجه توسعه ماهواره‌بر  مارک ۳ را تأیید کرد. این بودجه همچنین شامل مواردی از جمله هزینه ۱۰ پرواز ماهواره‌بر  مارک ۳ به مدار زمین‌آهنگ است که مبلغ کلی آن را ۴۳۳۸ کرور روپیه (حدود ۶۵۰ میلیون دلارآمریکا) برآورد کرده‌اند.
هدف نهایی برنامه توسعه ماهواره‌بر مارک 3 (GSLV Mk-III) پرتاب ماهواره‌های ارتباطی کلاس ۴ تن به مدار زمین‌آهنگ بین سال‌های  ۲۰۱۹ تا۲۰۲۴ است. مسئولان هند امیدوارند اجرای این برنامه، نیازهای ماهواره‌ای کشور را برآورده سازد. گفتنی است ماهواره‌بر زمین‌آهنگ مارک ۳ ، یک ماهواره‌بر سه‌مرحله‌ای است که شرکت تحقیقات فضایی هند (ISRO) آن را طراحی کرده است.
گفتنی است آخرین پرواز این ماهواره‌بر در سال ۲۰۱۷ انجام شد که طی آن ماهواره‌ای به جرم ۳۱۳۶ کیلوگرم به مدار زمین آهنگ ارسال شد. در اولین پرتاب بعدی نیز یک ماهواره به وزن ۳۷۰۰ کیلوگرم در تاریخ جولای ۲۰۱۸ (مرداد ۱۳۹۷) به همین مدار ارسال خواهد شد. 
این برنامه برای ارسال ماهواره‌ها به مدار زمین‌آهنگ و همچنین اعزام فضانوردان هندی به ماموریت‌های فضایی در آینده طراحی شده است. اجرای این برنامه، نیاز به پرتاب ماهواره‌های ارتباطی را برآورده خواهد کرد و تقاضای کشور برای ارائه اتصال پهنای باند روستایی، افزایش دسترسی به فرستنده‌های تلویزیونی را برآورده می‌سازد. 

ویژگی مشخص ماهواره‌های زمین‌آهنگ که معمولا در ارتفاع ۳۶ هزار کیلومتری زمین قرار دارند، این است که همیشه در یک نقطه خاص در آسمان باقی می‌مانند. معمولا از ماهواره‌های زمین‌آهنگ برای اهداف مخابراتی استفاده می‌کنند. 
ارتقای ماهواره‌بر مارک 3، موجب خوداتکایی و توانایی کشور هند در پرتاب ماهواره‌های ارتباطی کلاس 4 تنی و تقویت زیرساخت‌های فضایی و کاهش وابستگی و خرید از کشورهای خارجی می‌شود. 

 
منبع Zeenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=8531
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها