اولین پرتاب تجاری ماهواره‌بر الکترون بلاخره انجام شد

0 858

نخستین پرتاب تجاری ماهواره‌بر الکترون (Electron) متغلق به شرکت راکت لب (Rocket Lab) روز یکشنبه ۲۰ آبان انجام شد. این ماهواره‌بر کوچک که با موتورهای چاپ سه‌بعدی خود در یک سال گذشته پای ثابت اخبار فضایی بوده است، پس از چندین بار تاخیر به دلیل مشکلاتی همچون شرایط آب و هوایی نامناسب و ایراداتی در ایستگاه زمینی، بلاخره به فضا پرتاب گردید.

در اولین ماموریت تجاری الکترون ۶ ماهواره و یک محموله آزمایشی (بادبان پسایی (drag sail) برای خارج کردن ماهواره‌های کوچک از مدار و کاهش زباله‌های فضایی) توسط الکترون به فضا حمل شدند. این پرتاب که توسط راکت لب، “وقت کسب و کاره!” نام گرفته است، پس از دو پرتاب آزمایشی الکترون صورت گرفته است. اولین پرتاب آزمایشی این ماهواره‌بر با نام “این فقط یه آزمایشه”  در ماه مه سال ۲۰۱۷ انجام شد که طی این پرتاب الکترون توانست به فضا برود اما به ارتفاع مطلوب نرسید. اما دومین پرتاب آزمایشی الکترون با عنوان “هنوز در حال آزمایش” که در ژانویه سال ۲۰۱۸ صورت گرفت، پرتابی موفق تلقی شد؛ اگرچه تعدادی تاخیر به دلایل مختلف برای این پرتاب بوجود آمد که با توجه به پرتاب اخیر می‌توان گفت تاخیر به رویه عادی این شرکت تبدیل شده است. 

پرتابی که روز یکشنبه انجام شد، ابتدا برای ۱۹ آوریل، یعنی بیش از هفت ماه پیش برنامه‌ریزی شده بود. اما چند ماه اخیر صرف حل مشکلی تحت عنوان رفتار غیرعادی کنترل‌گر موتور ماهواره‌بر شد که در آزمایشات قبل از پرتاب الکترون در ماه آوریل پدیدار شده بود. اما “وقت کسب و کار” بلاخره فرا رسید و  ۷ محموله‌ مذکور آن عبارتند از: دو نانوماهواره لیمور-۲ (Lemur-2) شامل Lemur-2-Zupanski و Lemur-2 Chanusiak که وظیفه ردیابی کشتی‌ها در اقیانوس را به عهده دارند و متعلق به شرکت آمریکایی تحلیل داده اسپایر (Spire) هستند، نانوماهواره ژئواپتیکس (GeoOptics) ساخت شرکت آمریکایی تیواک (Tyvak Nano-Satellite Systems) با ماموریت نظارت بر آب و هوا و متعلق به شرکت ژئواپتیکس، ماهواره مکعبی دانش‌آموزی IRVINE01 که از همکاری ۱۵۰ دانش‌آموز شهر ایرواین ایالت کالیفرنیا ساخته شده، دو ماهواره مکعبی مخابراتی ۱.۵ واحدی پروکسیما-۱ و ۲ (Proxima 1,2) متعلق به استارت‌آپ استرالیایی فلیت اسپیس (Fleet Space Technologies) با ماموریت راه‌اندازی یک منظومه اینترنت ماهواره‌ای و نهایتا بادبان پسایی نابئو (NABEO) که قبل‌تر به آن اشاره شد و به عنوان یک روش آزمایشی برای کاهش زباله‌های فضایی توسط شرکت HPS Gmbh توسعه داده شده است. 

ماهواره‌بر الکترون  که برای ارسال محموله‌هایی با جرم ۱۵۰ تا ۲۲۵کیلوگرم به فضا طراحی شده، حد پایین بازه جرمی محموله قابل ارسال به فضا را چند صد کیلوگرم کاهش می‌دهد. این ماهواره‌بر می‌تواند محموله 225 کیوگرمی را فاصله ۵۰۰ کیلومتری از زمین در مدار SSO ببرد. مرحله اول این ماهواره‌بر از 9 موتور رادرفورد (Rutherford engine) تشکیل شده که تماما به روش چاپ سه‌بعدی تولید شده‌اند و بدین ترتیب طی تنها سه روز قابل تولید هستند. چندی پیش رقیب استارت‌آپ نیوزلندی راکت لب که وکتور (Vector) نام دارد موفق شد مجموعه‌ای از ماهواره‌های کوچک را به فضا ببرد و حال این راکت‌ لب است که دومین شرکت در این کشور است که ماهواره به فضا می‌برد.

منبع nasaspaceflight
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=8529
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها