1397/04/02

سفر در آسمان، پدیده‌های رصدی تیر

با آغاز فصل گرم تابستان و پایان نیمه دوم اول سال تحصیلی، گروه‌ها و موسسه‌های فعال در زمینه نجوم با شور و اشتیاق وصف ناپذیری برنامه‌های رصدی برگزار می‌کنند. در این یادداشت درباره چند جرم آسمانی که می‌توان در صورت فلکی عقرب مشاهده کرد، پدیده‌های رصدی تیر و وضعیت سیارات خواهید خواند.
سفر در آسمان، پدیده‌های رصدی تیر

مریم فخیمی: با آغاز فصل گرم تابستان و پایان نیمه دوم اول سال تحصیلی، گروه‌ها و موسسه‌های فعال در زمینه نجوم با شور و اشتیاق  وصف ناپذیری برنامه‌های رصدی برگزار می‌کنند. در این یادداشت درباره چند جرم آسمانی که می‌توان در صورت فلکی عقرب مشاهده کرد، پدیده‌های رصدی تیر و وضعیت سیارات خواهید خواند.

صورت فلکی عقرب
عقرب (Scorpion) صورت فلکی نیمه جنوبی آسمان است. مجموعه‌ای بزرگ از ستارگان که به شکل J  دیده می‌شود. این مجموعه J شکل بسیار شبیه نام خود یعنی عقرب است. ستاره سرخ رنگ آنتارس بطور تصادفی در جایی از آسمان قرار گرفته که باید قلب عقرب قرار داشته باشد. شکل J مانند عقرب که مابین دو ستاره Shaula و Lesath است و در مسیر ستاره‌های جوان و تازه متولد شده راه‌شیری قرار دارد، راهنمای خوبی برای پیدا کردن بسیاری از گنج‌های کهکشان است.
سفر در آسمان، پدیده‌های رصدی تیر
خوشه‌های ستاره‌ای M6 و M7 در نزدیکی دم عقرب و خوشه M4 یا Cat's eye در نزدیکی قلب‌العقرب است. می‌توان گفت  M6 و M7 بهترین خوشه‌های آسمان تابستان در نیمکره شمالی است. گرچه M6 و M7 را می توان با چشم غیرمسلح در یک شب تاریک و بدون ماه دید، اما این زیبایی‌های عمق آسمان در دوربین‌های دوچشمی فوق‌العاده است. خوشه باز ام6 که به نام خوشه پروانه نیز شناخته می‌شود در فاصله ۱۶۰۰ هزار سال نوری از زمین واقع است. ام۷ نیز یک خوشه ستاره‌ای باز است که فاصله آن از زمین ۸۰۰ سال نوری و قدر ظاهری آن ۳.۵ است.خوشهٔ ام۷ به آسانی با چشم غیر مسلح در نزدیکی «نیش» عقرب قابل رؤیت است.

عقرب، خانه فراخورشیدی‌ها
به طور اتفاقی در صورت فلکی عقرب چندین سیاره فراخورشیدی نیز یافت شده است. سیاره PSR B1620-26 b که به نام "Methuselah" معرفی می‌شود، یک سیاره فراخورشیدی بزرگ با دو برابر جرم سیاره مشتری است که حدود ۱۲.۷ میلیارد سال سن دارد، توجه کنید که سن جهان ۱۳.۷ میلیارد سال تخمین زده می‌شود.
Gliese 667Cc یک "ابَرزمین" است که تقریبا چهار برابر از زمین بزرگتر است. این سیاره درمدار قابل سکونت یک ستاره غول سرخ رنگ است. ستاره مادری این سیاره خود به یک سامانه سه‌ستاره‌ای تعلق دارد.
Gliese 667Ce و Gliese 667Cf، دو سیاره فراخورشیدی دیگر در این منظومه شمسی‌اند که هر دو داری جرمی حدود ۲.۷ برابر جرم زمین هستند.

پدیده‌های رصدی تیر
برای ديدن اين رويدادها به ابزار خاصی نياز نداريد. اين رخدادها با چشم غيرمسلح در تمام نقاط كشور قابل رويت است.

۳ تیر: مقارنه ماه و سیاره مشتری (۳.۳  درجه) | ساعت ۲:۴۵
۷ تیر: مقارنه ماه و سیاره زحل (۲.۴درجه) | ساعت ۵:۲۶
۷ تیر: ماه بدر | ساعت ۹:۲۳صبح
۱۰ تیر: گذر ایستگاه فضایی بین‌المللی از آسمان تهران که به صورت نقطه‌ی روشن در حال حرکت خواهید دید. در بسیاری از شهرهای ایران نیز تقریبا در همین ساعت می‌توان گذر ایستگاه فضایی را رویت کرد. ورود ساعت ۵:۱۳ از جنوب‌غرب، پایان عبور در ساعت ۵:۲۱، درخشندگی:۳.۷-
۱۵ تیر: تربیع دوم ماه | ساعت ۱۲:۲۱
۲۱ تیر: عطارد در بیشترین کشیدگی شرقی | ساعت ۹:۲۱
۲۲ تیر، خورشیدگرفتگی جزیی به میزان ۳۳.۷درصد خواهد بود. این گرفت در جنوب استرالیا،جنوب نیوزلندو قسمتی از جنوبگان دیده می‌شود و در ایران قابل رویت نیست.
۲۴ تیر: اجتماع ماه، قلب الاسد و سیاره در خشان زهره | ساعت ۲۱
۲۴ تیر: مقارنه ماه و ستاره قلب‌الاسد( 1.1 درجه) | ساعت ۲۱:۰۰
۲۸ تیر: گذر ایستگاه فضایی بین‌المللی از آسمان تهران که به صورت نقطه‌ای روشن در حال حرکت خواهید دید. در بسیاری از شهرهای ایران نیز تقریبا در همین ساعت می‌توان گذر ایستگاه فضایی را رویت کرد. ورود ساعت ۲۲:۱۱ از جنوب‌غرب، پایان عبور در ساعت ۲۲:۲۱ ، درخشندگی: ۳.۲-

وضعیت سیاراتی که با چشم غیر مسلح قابل رویت است
سیاره زهره، نگین درخشان آسمان شامگاهی است. این سیاره با غروب آفتاب در غرب آسمان نمایان می‌شود و تا حدود ساعت ۱۰ شب قابل رویت است. درخشندگی سیاره زهره ۴- است.
سیاره مشتری نیز با غروب آفتاب در جنوب آسمان ظاهر می‌شود و تا ساعتی بعد از نیمه شب می‌توانید این سیاره را ببینید. درخشندگی مشتری حدود ۲- است.
سیاره زحل با تاریک شده هوا در جنوب‌شرق آسمان نمایان می‌شود. درخشندگی این سیاره ۰.۱است.
سیاره مریخ نیز از حدود ساعت ۲۳ درافق جنوب‌شرق بالا می‌آید و تا قبل از طلوع آفتاب قابل رصد با چشم غیر مسلح است. درخشندگی مریخ ۲.۴- است.

نجوم | آموزش |