ناسا به دنبال تصاحب خاک ماه از یک پیرزن

0 332

در دهه ۱۹۷۰ میلادی، لائورا چیکو تنها ۱۰ سال داشت که یکی از جالب ترین هدیه‌های عالم را دریافت کرد، یک بطری از خاک ماه آن هم از دست نیل آرمسترانگ که به عنوان اولین انسان قدم روی ماه گذاشته بود.
نیل آرمسترانگ از دوستان دیرینه تام موری پدر لائورا بود که بعد از بازگشت به زمین یک بطری کوچک از خاک ماه را که رویش نوشته شده بود «با آرزوی موفقیت» با امضای خودش و البته عبارت آپولو ۱۱ به لائورا هدیه داد.
حالا ۴۰ سال از آن زمان میگذرد و این یک مشت خاک شده سوژه شکایتی تازه علیه ناسا که کریس مک هاگ وکیل مدافع لائورا در کانزاس سیتی علیه این سازمان مطرح کرده است. این شکایت در واقع نخستین گام برای ثبت مالکیت لائورا نسبت به نمونه خاک ماه است و هدف از آن ممانعت به عمل آوردن از تصاحب بطری مذکور توسط ناساست چراکه این سازمان مدعی شده اشخاص حقیقی نمی‌توانند مالک مواد به دست آمده از ماه باشند.
در پرونده شکایت آمده است: «نیل آرمسترانگ فضانورد یک بطری از خاک ماه را در زمان کودکی لائورا آن موری که حالا لائورا موری چیکو خوانده می شود به وی هدیه داده و او حالا مالک اصلی و قانونی این بطری و محتویاتش است. قانونی هم وجود ندارد که مالکیت افراد بر مواد به دست آمده از ماه را نقض کند. این مواد قاچاق هم حساب نمی‌شوند و قانونی نیست که مالکیتشان را از افراد بگیرد.»
تام تاگو، از شرکت بروکر (Bruker) که در زمینه تولید ابزارالات علمی فعالیت دارد و با استناد به نامه‌ای از دادگاه تست روی محتویات این بطری را انجام داده است: «تحلیل‌های صورت گرفته روی محتویات این بسته نشان می‌دهد که با خاک زمینی ادغام شده، با این حال همچنان تصور می‌شود که این بطری حاوی نمونه احتمالی از سطح ماه است.»
البته ناگفته نماند که ناسا قبلا هم نمونه‌های تحت اختیار مالکان خصوصی را دریافت کرده. برای مثال در سال ۲۰۱۵ میلادی نانسی لی کارلسون، اهل ایلینوی آمریکا کیسه حاوی خاک ماه را که توسط آپولو ۱۱ به زمین ارسال شده بود در ازای پرداخت تنها ۹۹۵ دلار از یک وبسایت دولتی خریداری کرد و سپس برای احراز اصل بودن برای ناسا ارسال کرد. در ادامه اما آن سازمان از بازپس دادن کیسه به نانسی امتناع کرد و مدعی شد که کیسه در زمره اموال دولتی قرار دارد. کارلسون که وکالتش را هم وکیل مدافع لائورا بر عهده داشت پرونده شکایت علیه ناسا را عاقبت در سال ۲۰۱۷ بُرد و آن کیسه را در ازای دریافت ۱.۸ میلیون دلار در یک مناقصه فروخت.

منبع دیجیاتو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=8234
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها