1397/03/28

سالروز پرتاب "قَزسَت 1" نخستین ماهواره فضایی قزاقستان

۱۲سال پیش در روز ۱۸ ژوئن، نخستین ماهواره فضایی قزاقستان به نام قزست۱ (KazSat 1) توسط ماهواره‌بر پروتون- کی ( Proton-K) پرتاب شد. قزست توسط ماهواره‌بر پروتون-کی که یک ماهواره‌بر روسی است به فضا پرتاب شد و بعد از قرار گرفتن در مدار زمین سیگنال‌های خود را برای تلویزیون و تجهیزات ارتباطاتی قزاقستان به زمین...
سالروز پرتاب "قَزسَت 1" نخستین ماهواره فضایی قزاقستان

قزست توسط ماهواره‌بر پروتون-کی که یک ماهواره‌بر روسی است به فضا پرتاب شد و بعد از قرار گرفتن در مدار زمین سیگنال‌های خود را برای تلویزیون و تجهیزات ارتباطاتی قزاقستان به زمین ارسال کرد.
پروتون-کی، که طبق شاخص گراو با نام "پروتون ۸کی۸۲  می" یا به اختصار" ۸کی۸۲کی" نیز شناخته می‌شود، ماهواره‌بری روسی بود که پیشتر توسط شوروی به عنوان پرتابگر حامل محموله به فضا به کار می‌رفته است. این ماهواره‌بر از سری ماهواره‌برهای پروتون مشتق شده است. این سری از ماهواره برتوسط "مرکز فضایی تولید وتوسعه کروچینف"(Khrunichev State Research and Production Space Center) ساخته و در ایستگاه شماره ۸۱ و ۲۰۰ از مرکز فضایی بایکونور به فضا پرتاب می‌شد. این ماهواره‌بر تا زمان به روزرسانی آن به نوع "پروتون-ام "(Proton-M)، استفاده می‌شد. آخرین پرتاب وی نیز در تاریخ ۳۰ مارس ۲۰۱۲ ، یعنی ۳۱۱مین پرتابش، صورت گرفت.
این ماهواره دارای ۱۲ ترانسپاندر است که هر کدام آن‌ها ۷۲ مگاهرتز هستند. این ماهواره یک ماهواره ارتباطی است و در "مدار زمین آهنگ"(GEO ) قرار دارد که حدودا ۳۶ هزار کیلومتر از زمین فاصله دارد.
مدار زمین‌آهنگ یا مدار ژئوسَنکرون به مدارهایی در دور کره زمین گفته می‌شود که سرعت زاویه‌ای چرخش ماهواره‌ها بر روی این مدارها با سرعت چرخش زمین برابر است. به عبارتی دیگر مدارهایی هستند که برای پیمودن مسیر کامل آنها به یک روز نجومی (در حدود ۲۳ساعت و ۵۶ دقیقه و ۴  ثانیه) نیاز است. یکی از مهم‌ترین این مدارها مدار زمین ثابت است.
این ماهواره توسط مراکز فضایی "خرانیچف" و "آلنیا اسپازیو" تولید گردیده‌ است. کنترل قزست، برای اولین بار در ژوئیه سال ۲۰۰۸از دست رفت و در اکتبر سال ۲۰۰۸ به‌طور کلی از کنترل زمینی خارج شد.

مخابرات ماهواره‌ای | تاریخ و فرهنگ فضایی جهان |