توپخانه لیزری روسیه برای پاکسازی زباله‌های فضایی

0 282

آژانس فضایی روسیه قصد دارد برای از بین بردن زباله‌های فضایی، یک توپخانه لیزری ابداع کند.
روسیه در نظر دارد برای برطرف کردن یکی از مشکلات در حال گسترش فضایی، سلاح‌های خود را در فضا گسترش دهد.
این کشور، در حال ساخت یک توپخانه لیزی است که با استفاده از پرتوهای خود، قابلیت انهدام هر نوع زباله فضایی را دارد. گفته می‌شود این سلاح مرگبار به اندازه یک تلسکوپ خواهد بود و می‌‎تواند هر نوع زباله فضایی را که تهدیدی برای فضاپیماها یا سفینه‌های فضایی به شمار می‌رود، از بین ببرد.
“زباله‌های فضایی”، اشیای گوناگونی هستند که توسط انسانها به وجود آمده‌اند و در مدار زمین در حال گردش هستند اما در حال حاضر، کارآیی ندارند. زباله فضایی در واقع، بقایای فعالیت بشر در فضا است که قطعات سفینه‌ها، قسمت‌هایی از سفینه که در مراحل مختلف مامورت فضایی از آن جدا شده‌اند یا هر شیء دیگری که به عمد یا سهو در مدار زمین رها شده و دیگر کاربردی ندارد، شامل می‌شود.

بیانیه آژانس فضایی روسیه
در ۱۱ژوئن سال جاری، گروه ” NPK SPP” در “آژانس فضایی روسیه” (Roscosmos)، از ابداع یک توپخانه لیزری خبر دادند که می‌تواند زباله‌های فضایی که در حال گردش به دور زمین هستند، از بین ببرد. قرار است طول این توپخانه لیزری، تقریبا سه متر باشد.
یک منبع نزدیک به آژانس فضایی روسیه، در مصاحبه‌ای گفت: «دانشمندان در نظر دارند از تلسکوپ بزرگی که به زودی در مرکز نوری- لیزری “آتلای” (Altay) ساخته می‌شود، استفاده و آن را به توپخانه لیزری تبدیل کنند.»
در حال حاضر، پژوهشگران آژانس فضایی روسیه، در حال ساخت این توپخانه لیزری هستند.
ساخت توپخانه لیزری، به یک “سیستم ارسال/ دریافت تشخیص تطبیقی نور” نیاز دارد. این توپخانه، برای از بین بردن زباله‌های فضایی، فرآیندی موسوم به “برش لیزری” را پشت سر خواهد گذاشت. انرژی حاصل از توپخانه، با یک پرتو، زباله‌های فضایی را گرم و سپس بخار می‌کند. در نتیجه، زباله‌های فضایی، تبخیر می‌شوند.

مشکل زباله‌ها در فضا
با پرواز کشورهای دیگر به فضا، زباله‌های فضایی بیشتری تولید خواهند شد. در حال حاضر، بیش از ۵۰۰هزار زباله فضایی در حال گردش به دور زمین هستند که اندازه تقریبا 20 هزار قطعه از آنها، بزرگتر از توپ بیس‌بال است. میزان این زباله‌ها رو به افزایش است و تا زمانی که اقدامی در این زمینه صورت نگیرد، گردش آنها در فضا ادامه خواهد یافت.
روسیه، نخستین کشوری است که استفاده از لیزر را برای پاکسازی زباله‌های فضایی پیشنهاد داده است.
کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که قدرت این توپخانه با ژنراتور حالت جامد، چند برابر شود. دانشمندان روسی در نظر دارند یک سیستم ردیابی نور مجهز به لیزر حالت جامد را به این سلاح اضافه کنند.

منبع خبرگزاری ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=8050
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها