برنامه ملی آژانس فضایی لهستان آماده می‌شود

0 541

مریم فخیمی : آژانس فضایی لهستان (POLSA) در حال آماده‌سازی برنامه ملی فضایی است که در آن طی یک دوره هشت ساله حدود ۴۲۰ میلیون دلار هزینه می شود. مقامات ارشد آژانس می‌گویند که این برنامه به آنها اجازه می‌دهد تا شرکای جدیدی برای توسعه دو ماهواره جدید و دستیابی به فن‌آوری‌های پیشرفته با این سازمان همکاری کنند. 
بر اساس طرح جدید، این مبلغ به حمایت از توسعه یک ماهواره رصدی، یک ریزماهواره SAR و تعدادی دیگر از پروژه‌های تحقیقاتی در بخش فضایی لهستان اختصاص خواهد یافت.
سرهنگ پیتر سوشینکس، معاون دفاع رئیس جمهور لهستان، می‌گوید: «پروژه‌های ماهواره‌ای باید با مشارکت قابل توجهی از صنعت فضایی لهستان انجام شود. با این حال، این تلاش‌ها با همکاری با شرکای خارجی تکمیل خواهد شد.»

همکاری با شرکای خارجی
 به گفته سرهنگ سوشینکس همکاری با شرکای خارجی در چند حوزه ضروری است.
همکاری در زمینه‌های اپتیک و  اپتوالکترونیک، فن‌آوری‌های پیشرفته و فن‌آوری‌های مورد نیاز برای صنعت فضانوردی لازم است. وی امیدوار است این همکاری‌ها به لهستان اجازه دهد تا ظرفیت فن‌آوری داخلی خود را توسعه دهد، و نهادهای لهستان رقابت خود را در بازار اروپا – همچون همکاری با آژانس فضایی اروپا- افزایش دهند.
مقامات لهستان می‌گویند که پروژه‌های ماهواره‌ای تحت برنامه‌های رقابتی اجرا می‌شود که جزییات آن هنوز اعلام نشده است.
دسامبر گذشته، آژانس، هم‌اندیشی عمومی در مورد پیشنویس سند این طرح را برگزار کرد و به ذینفعان اجازه داد تا نظرات خود را ارایه کنند. مبالغی که برای پروژه های مربوطه اختصاص داده شده هنوزاعلام نشده است.
درعین‌حال، دولت لهستان نیز پیشنویس لایحه جدیدی را درباره فعالیت‌های فضایی و ثبت ملی اجرام فضایی، تحت نظارت POLSA تهیه کرده است.
در پیش‌نویس این لایحه، POLSA  مسئول صدور مجوز برای انجام فعالیت‌های فضایی، نگهداری لیست و برقراری ارتباط با سازمان ملل متحد در ارتباط با ثبت ملی اهداف فضایی خواهد بود.
کار بر روی این پیش‌نویس توسط وزارت توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری (که قبلا به عنوان وزارت توسعه اقتصادی فعالیت می کرد) انجام می شود. این وزارتخانه در 14 فوریه، در مرحله دیگری از روند قانونی کردن  لایحه، فهرستی شامل اظهارات دیگر نهادهای دولتی منتشر کرد.
POLSA یک سازمان دولتی است که در سال ۲۰۱۴ ایجاد و در اواخر سال ۲۰۱۵ به طور کامل عملیاتی شد. این موسسه بر اساس مأموریتش، در دستیابی به اهداف استراتژیک لهستان به حمایت از کاربرد سیستم‌های ماهواره‌ای و توسعه فن‌آوری‌های فضایی شرکت می‌کند. تا به امروز، این سازمان موافقت نامه‌های دو جانبه با همتایان خود در فرانسه، ایتالیا، چین، مکزیک، برزیل و اوکراین امضا کرده است.

منبع Spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=7888
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها