1394/02/22

اصل 44 باید در آموزش و پژوهش تاثیرگذار باشد

اصل 44 باید در آموزش و پژوهش تاثیرگذار باشد
ضرغام با تاکید بر ظرفیت‌های علمی کشور، افزود: باید از محققان سایر کشورها و محققان ایرانی ساکن در کشورهای دیگر نیز استفاده کنیم. آکادمی علوم چین فضایی را ایجاد کرده تا 68 هزار محقق را در خود جای دهد که هزار نفر از این تعداد را پژوهشگران خارجی تشکیل می دهند. این آکادمی نزدیک به 268 آزمایشگاه را طراحی کرده و تمام هزینه‌های اساتادان فعال را تامین می‌کند.
منبع: ایسنا

بریتانیا به دنبال توسعه سامانه ناوبری با کمک استرالیا

بریتانیا قصد دارد تا پایان سال جاری اولین مناقصه را برای ساخت یک سامانه ناوبری ماهواره‌ای تا پایان سال ۲۰۱۸ برگزار کند. این سامانه قرار است رقیبی برای سامانه ناوبری ۱۵.۵ میلیارد دلاری گالیله اروپا باشد و بریتانیا امیدوار است که استرالیا در این پروژه مشارکت داشته باشد. دولت استرالیا البته هنوز واکنش و موضعی در قبال این پروژه اتخاذ نکرده است. اگرچه طرح‌های سامانه ناوبری ماهواره‌ای بریتانیا در یک ماه اخیر منتشر شده اما گفته می‌شود دولت این کشور از سال ۲۰۱۶ به دنبال جایگزینی برای گالیله بوده است. طبق تحقیقات انجام‌شده، این سامانه احتمالا حدود ۳.۷ میلیارد یورو هزینه خواهد داشت و قریب به ۵۰۰۰ شغل ایجاد خواهد کرد. جرقه عدم استفاده بریتانیا از گالیله، در سال 2003 و زمانی ایجاد شده بود که اتحادیه اروپا بر وضع قوانین مبنی بر کاهش وابستگی به سامانه GPS پافشاری می‌کرد. ضمن اینکه طبق قوانین اتحادیه، پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، این کشور حق استفاده از خدمات نظامی سامانه گالیله را ندارد.