1397/03/21

تصمیم ناسا برای تمدید زمان کاوش فضاپیمای جونو

ناسا تصمیم گرفت تا فضاپیمای جونو (Juno)، سه سال دیگر نیز به دور سیاره مشتری بچرخد. این تصمیم در روز ۷ ژوئن گرفته شد. آنها پس از بررسی این فضاپیما دریافتند که فضاپیمای جونو هنوز هم قادر به جمع‌آوری داده‌های علمی است. گروهی از محققان اعلام کردند که "جونو" در مسیر دستیابی به اهداف خود قرار دارد و هیچ نقص...
 تصمیم ناسا برای تمدید زمان کاوش فضاپیمای جونو

گروهی از محققان اعلام کردند که "جونو" در مسیر دستیابی به اهداف خود قرار دارد و هیچ نقص فنی ندارد. بودجه فضاپیمای جونو تا سال مالی ۲۰۲۲ تامین و پرداخت شده است، اما انتظار می‌رود عملیات اصلی جونو در ژوئیه سال ۲۰۲۱ پایان یابد اما تجزیه و تحلیل داده‌ها و سایر فعالیت‌ها ممکن است تا سال ۲۰۲۲ ادامه یابد.
توماس زورباچن (Thomas Zurbuchen)، اخترفیزیکدان آمریکایی و مدیر ارشد دفتر مأموریت علوم ناسا در واشنگتن، گفت: «با این بودجه، نه تنها تیم جونو می‌تواند به سوالات سخت درباره سیاره مشتری که تاکنون بی پاسخ بوده، پاسخ دهد بلکه به دانشمندان کمک می‌کند تا اطلاعات جدیدی درباره سیاره‌های دور نیز کشف کنند.»
فضاپیمای جونو از زمان ورودش به سیاره مشتری در ماه ژوئیه سال ۲۰۱۶، تصاویر متعددی از طوفان‌های عظیم سیاره‌ای و لایه‌های ضخیم ابر ثبت کرده است.
برنامه ریزی شده بود که فضاپیمای جونو هر ۱۴ روز یک بار به دور سیاره مشتری بچرخد، اما با توجه به حضور دریچه‌های چسبنده در سیستم لوله کشی این فضاپیما، ناسا چرخش آن را هر ۵۳.۳ روز یک بار تنظیم کرد.
برای محافظت از جونو در مقابل خسارت ناشی از میدان تابش سیاره مشتری، این فضاپیما به طور منظم هر ساعت از ابرهای این سیاره در فاصله ۱۳۰ هزار مایلی(حدود ۲۰۹ هزار کیلومتر) در یک مانور به نام "perijove" تصاویری را ثبت می‌کند.
جونو اطلاعات ارزشمندی را از زمان قرار گرفتن در مدار مشتری در اخیار دانشمندان قرار داده است. برای مثال دانشمندان دریافتند که باد جوی سیاره مشتری در مقایسه با فعالیت‌های جوی روی زمین، مدت زمان طولانی‌تری دوام دارند و  چرخندهای عظیم که در قطب شمال و جنوب سیاره غول پیکر مشتری شناسایی شده اند، بر خلاف وقایع جوی که تاکنون در منظومه شمسی کشف شده اند، متفاوت هستند. چرخند به عنوان یک اصطلاح در سیستم هواشناسی به کار می‌رود که بررسی مستقیم جهت حرکتی یک توده هوا است.