1397/03/21

معمای ۴۰ ساله گرمای ناگهانی "ماه" حل شد

دانشمندان در نهایت توانستند با بازسازی نوارهای آسیب دیده ماموریت فضایی آپولو (Apollo)، علت گرمایش عجیب سطح ماه در طول دهه ۱۹۷۰ میلادی را بیابند. درماموریت‌های آپولو ۱۵ و آپولو ۱۷ که در سال‌های ۱۹۷۱ و ۱۹۷۲ میلادی بوده است، کاوشگرهایی، گرمای درونی ماه را اندازه‌ گیری کردند تا دریابند که گرمای درونی ماه،...
معمای ۴۰ ساله گرمای ناگهانی "ماه" حل شد

 دانشمندان در نهایت توانستند با بازسازی نوارهای آسیب دیده ماموریت فضایی آپولو (Apollo)، علت گرمایش عجیب سطح ماه در طول دهه ۱۹۷۰ میلادی را بیابند.
درماموریت‌های آپولو ۱۵ و آپولو ۱۷ که در سال‌های ۱۹۷۱ و ۱۹۷۲ میلادی بوده است، کاوشگرهایی، گرمای درونی ماه را اندازه‌ گیری کردند تا دریابند که گرمای درونی ماه، با گرمای درونی زمین برابر است یا خیر؟
تا سال ۱۹۷۷ میلادی، داده‌های دمایی تکمیل نشده از این کاوشگرها، متعاقبا به مرکز فضایی جانسون ناسا در هوستون انتقال یافت.
دانشمندانی که این اطلاعات را تجزیه و تحلیل کردند، افزایش دمای اندک و عجیبی را در سطح ماه مشاهده کردند.
این افزایش دما از سال‌های ۱۹۷۱ که ماموریت‌های آپولو آغاز شد، تا سال ۱۹۷۷ اندازه گیری شد و به ثبت رسید.  
طی دهه‌های گذشته، این افزایش دما، محققان را سردرگم کرده است.
محققان نظریات اندکی راجع به این دما داشتند. به عنوان مثال، برخی معتقد بودند که فعالیت‌های فضانوردان روی کره ماه موجب این افزایش دما شده است.
برخی دیگر نیز معتقد بودند که تغییر مدار ماه سبب تغییر دما شده است.
آزمایشات تا سال ۱۹۷۷ ادامه داشت ولی تنها نوارهای حاصل از سال‌های ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۴ در مرکز اطلاعاتی ناسا محافظت و نگهداری شده است.
این در حالی است که داده‌های حاصل از سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۷، آسیب دیده بودند و هیچگاه محافظت نشده بودند.
نوارهای آسیب دیده، هشت سال گذشته بازسازی شدند و گروهی از محققان این نوارها را تجزیه و تحلیل کردند تا پاسخ این سوالات را دریابند.
بنابراین محققان دریافتند که علت گرمایش عجیب ماه در طول دهه ۱۹۷۰، فضانوردان آپولو بوده است.
بر این اساس، فضانوردان ماموریت آپولو، با پیاده‌روی روی سطح ماه موجب ایجاد اختلال در سطح ماه شدند و دمای ماه به میزان ۱.۸ تا ۳.۶ درجه فارنهایت افزایش یافت.
سیچی ناگیهارا، رهبر این مطالعات و استاد دانشگاه فناوری "تگزاس" در لاباک تگزاس، گفت: «ممکن است در حین احداث ابزارهایی روی سطح ماه، در روند طبیعی دمای ماه اختلال ایجاد شود که نشان می‌دهد این افزایش دما امری طبیعی بوده است. »
وی افزود: «مهمتر از همه این است که تجزیه و تحلیل  این داده‌ها نشان می‌دهد، تاکنون هرگونه ماموریت انسانی به ماه، موجب ایجاد اختلال در محیط طبیعی ماه شده است.»
نتایج این مطالعه، به پیشبرد ماموریت‌های آینده فضایی کمک‌های شایانی خواهد کرد.

فضانوردی و سرنشین‌دار |

نظر شما

پربازدیدکننده ترین خبر

هواپیمای خورشیدی زفیر رکورد طولانی ترین پرواز را شکست

هواپیمای مبتنی بر انرژی خورشیدی ایرباس رکورد طولانی‌ترین پرواز بدون توقف را شکست. هواپیمای زِفیر اس ( Zephyr S ) در ۱۱جولای (۲۰ تیر ماه) از باند فرودگاهی در آریزونا برخواست و به مدت ۲۵ روز و ۲۳ ساعت و ۵۷ دقیقه به پرواز ادامه داد. سال‌ها پیش نسخه اولیه‌ای از زفیر اس توانسته بود به مدت ۱۱روز به پرواز مستمر ادامه دهد. طول دو بال زفیر اس در مجموع ۲۵ متر است. این هواپیما کمتر از ۷۵ کیلوگرم وزن دارد و می‌تواند تا ۵ برابر وزن خود را حمل کند. هواپیمای خورشیدی ایرباس در کارخانه ای در فارنبورو انگلستان ساخته شده و از فیبرهایی به نازکی موی انسان تشکیل شده است. زفیر اس به گونه‌ای طراحی شده که برای مدت طولانی به پرواز ادامه دهد و در آینده هدف این است که برای ماه‌ها در آسمان باقی بماند. به همین دلیل ایرباس از آن با عنوان «نه کاملاً هواپیما و نه کاملاً ماهواره» یاد می‌کند و در واقع لقب «شبه ماهواره» را به زفیر اس داده است.