1397/03/21

دنبال رویاهایت برو!

فضانوردان به واسطه شغل و تجربه‌های خاصی که دارند، به نظر می‌رسد که حس و درک کامل‌تری از جهان دارند. این افراد چیزهایی را در زندگی تجربه می‌کنند که هیچ کدام از ما شاید تا آخر عمرمان تجربه نکنیم. در این راستا از چندین دانشمند هوافضا در ناسا مصاحبه شده تا توصیه‌هایی برای دختران جوانی که می‌خواهند فضانورد شوند، داشته باشند.
این دانشمندان اطلاعات جالبی را در مورد نحوه زندگی کردن و جنبه‌های مختلف آن به واسطه تجربه خاصی که کسب می‌کنند، دارند. در همین رابطه هم توصیه‌هایی به دختران جوانی کرده‌اند که دوست دارند فضانورد شوند.
سرسخت باش و به صدای قلبت گوش بده
جویا ماسا، یکی از مدیران پروژه آزمایشگاه گیاهان ناسا در مرکز فضایی کندی است. او روی پروژه تولید محصولات غذایی برای سفرهای فضایی در آینده کار می‌کند. او می‌گوید دوست دارد زنان در حوزه‌های گوناگون علمی مشغول به کار شوند، زنانی برون‌گرا با قدرت خلاقیت بالا.
وقتی نوبت به نصیحت دختران جوان می‌رسد، جویا می‌گوید: «اولین توصیه من این است که سرسخت باشید و به صدای قلب‌تان گوش دهید. و این‌که اجازه ندهید کسی به‌ شما بگوید از عهده‌ این کار برنمی‌آیید. مطمئنا برای من هم سختی‌های وجود داشته. ریاضی من به خوبی بعضی از همکلاسی‌هایم نبود. دست‌خط خیلی بدی هم دارم. در بعضی جنبه‌ها اصلا خوب نیستم. اما وقتی عاشق گیاهان شدم، آنها به نقطه قوت من تبدیل شدند. پس همه انرژی‌ام را برای یادگیری گذاشتم و روی این زمینه تمرکز کردم».
باید بفهمید عاشق چه کاری هستید
کارن نایبرگ فضانورد ناساست. به نظر او با بالارفتن سن دختران جوان، علاقمند نگه داشتن آنها به ریاضیات و علوم یک چالش واقعی است: «ما به عنوان مربیان و آموزگاران باید به دنبال راهی برای نگه‌داشتن آنها در این رشته‌ها باشیم تا به دنبال آرزوهای بزرگ‌شان بروند».
پیام او برای دختران جوان این است: «باید بفهمید به چه کاری واقعا علاقه دارید من از کودکی عاشق فضا بودم. به غیر از این باید راه رسیدن به هدف‌تان را هم پیدا کنید. بیشتر وقت‌ها به این نتیجه خواهید رسید که ریاضیات و علوم و رشته‌های شبیه به این شما را به هدف‌تان خواهند رساند. نمی‌خواهم به شما دروغ بگویم، این‌ها رشته‌های سختی هستند اما وقتی به آن‌چه دنبالش بودید برسید، به ارزش آنها پی خواهید برد».
دنبال رویاهایت برو!
تو هم می‌توانی جای من باشی!
سوباشینی ایر، مهندس ارشد طراحی در شرکت بوئینگ است. تیم او روی طراحی و ساخت استارلاینر کار می‌کنند، فضاپیمایی که فضانوردان را به مرکز فضایی بین‌المللی خواهد برد. او می‌گوید: «شما هم می‌توانید جای من باشید! شما هم می‌توانید علوم و ریاضیات بخوانید، مهندس یا مدیر برنامه شوید و بخشی از مأموریت فضایی باشید. اینجا فرصت‌های کاری زیادی وجود دارد. به نظرم این خود زنان هستند که برای انجام چنین کارهایی پا جلو نمی‌گذارند. پس من باید به ‌آنها بگویم که به دنبال رویاهایتان بروید چون می‌توانید آنها را به حقیقت تبدیل کنید».
اگر نتوانی کد نویسی کنی، عضو باشگاه باحال‌ها نخواهی شد
میستی اسنوپکوفسکی در پروژه «کامرشیال کرو» (Commercial Crew) که توسط ناسا اجرا می‌شود، مسئول هماهنگی پایگاه پرتاب است. او با ناسا و کمپانی "اسپیس ایکس" کار می‌کند. میستی می‌گوید همیشه دوست داشته در حوزه‌های مربوط به علم کار کند: «حتی وقتی دبیرستانی بودم هم می‌دانستم که می‌خواهم مهندس شوم. از فیلم پیشتازان فضا: نسل بعدی خیلی خوشم می‌آمد. در دبیرستان یک شاگرد درسخوان واقعی بودم. این ظاهرا تنها راه رسیدن به هدفم بود».
به اعتقاد او خیلی امیدوارکننده است که این رشته‌ها بین دختران جوان طرفدار پیدا کرده: «به نظرم این روزها درس خواندن در رشته‌های علوم و ریاضی خیلی مد شده، این که بتوانی کد کنویسی کنی. اگر از عهده این کار برنیایی عضو باشگاه باحال‌ها نخواهی شد. خلاصه دنیا کاملا عوض شده».
البته میستی از این که روی زمین کار می‌کند، خوشحال است: «من هیچوقت علاقه‌ای به فضانورد شدن نداشتم. موقع حرکت وسائل نقلیه بدجور حالت تهوع می‌گیرم. من به همه برای رفتن به فضا کمک می‌کنم، اما مطمئن نیستم خودم هم روزی آنجا خواهم رفت یا نه».
روی کار مورد علاقه‌ات تمرکز کن
لکسی دیل، مهندس سیستم‌های بارمفید (payload)در شرکت بوئینگ است. او مسئول بخش‌های بیرونی پایگاه فضایی است. لکسی می‌گوید: « من پیش‌زمینه‌ای کاملا متفاوت داشتم. مادرم جراح عروق بود. بنابراین من با این فکر بزرگ شدم که از پس هر کاری که بخواهم برمی‌آیم. وقتی بچه بودم مادرم من را به دیدن زنان دیگر می‌برد و در کتاب‌فروشی‌ها برایم دنبال کتاب‌هایی می‌گشت که در مورد خلبانان زن بودند».
توصیه او به زنان جوان این است: «خودتان را بشناسید. وقتی فهمیدید به چه چیزی واقعا علاقه دارید، همه تمرکزتان را روی آن بگذارید و بقیه را فراموش کنید. من آدم خیلی کنجکاوی هستم. همیشه دنبال سوال پرسیدن، کشف کردن و یادگرفتن چیزهای جدید بودم. بنابراین وقتی مردم از من می‌پرسند از پس کاری برمی‌آیم یا نه، فرقی نمی‌کند چه کاری باشد، همه تلاشم را می‌کنم و به دنبالش می‌روم تا خودم از آن سر در بیاورم».

تفریح و سرگرمی در فضا |