1397/03/22

استاندارد سازی ماهواره‌های کوچک برای افزایش تعداد پرتاب‌ها

مارک والس (Marc Vales)، سرپرست برنامه های آینده آرین گروپ (ArianeGroup)، در پنلی که در حاشیه نمایشگاه فضایی اروپا- آلمان برگزار شد گفت: «استانداردسازی ماهواره‌های کوچک، سرویس‌های اشتراک‌گذاری را ساده‌تر خواهد کرد و تعداد پرتاب‌های بیشتری در موعد مقرر پرتاب خواهند شد که این خود می‌تواند ظرفیت‌های خالی...
استاندارد سازی ماهواره‌های کوچک برای افزایش تعداد پرتاب‌ها

مارک والس (Marc Vales)، سرپرست برنامه های آینده آرین گروپ (ArianeGroup)، در پنلی که در حاشیه نمایشگاه فضایی اروپا- آلمان برگزار شد گفت: «استانداردسازی ماهواره‌های کوچک، سرویس‌های اشتراک‌گذاری را ساده‌تر خواهد کرد و تعداد پرتاب‌های بیشتری در موعد مقرر پرتاب خواهند شد که این خود می‌تواند ظرفیت‌های خالی ارائه دهندگان خدمات پرتاب را پر کند.» 
مارک والیس اظهار داشت: «علاوه بر استانداردسازی ماهواره‌های مکعبی، نانو ماهواره‌هایی در رده ۵۰ کیلوگرم نیز باید استانداردسازی شوند. به گفته وی، پلتفرم ماهواره‌های ۱۵۰ کیلوگرمی شرکت وان وب (OneWeb) که برای منظومه‌ای حاوی صدها ماهواره باند پهن در مدار پایین زمین استفاده می‌شود نیز باید به عنوان استاندارد پذیرفته شود.
سازندگان ماهواره‌ای که با چنین استانداردهایی کار می‌کنند، هزینه پرتاب پایین‌تری خواهند داشت و زمان کمتری برای رسیدن به سایت‌های پرتاب صرف خواهند کرد. درواقع در آینده یک سیستم پرتابی طراحی شده وجود خواهد داشت که با ابعاد و رابط‌های ماهواره منطبق خواهد بود و شما انتخاب خواهید کرد که این رابط‌ها چه باشند. وی گفت: «زمانی که ما ماموریتی را با یک پرتابگر بزرگ برنامه‌ریزی می‌کنیم، ما می‌توانیم اعلام کنیم که به طور مثال ۵ جایگاه برای ماهواره‌های ۲۵ و ۵۰ کیلویی  یا ۲۰۰ جایگاه برای کیوب‌ست‌ها وجود دارد و شرکت‌ها می‌توانند برای این فضاها از دو سال قبل درخواست خود را اعلام کنند.
مارسلو دی کاستو (Marcello di Costa)، مدیر توسعه کسب و کار شرکت ایتالیایی Avio، در این پنل نیز اظهار داشت که این شرکت در جستجوی یک همکار از میان تولیدکنندگان ماهواره است تا در فرآیند استانداردسازی از آن‌ها کمک بگیرد چراکه پروسه استانداردسازی شامل ماهواره و پرتابگر می‌باشد.
وی همچنین اظهار داشت که پروژه‌ای با نام SSMS به عنوان بخشی از برنامه توسعه ماهواره‌بر  وگا‌سی (Vega C) آژانس فضایی اروپا اجرا خواهد شد و در سال ۲۰۱۹ اولین ماموریت این ماهواره‌بر به انجام خواهد رسید. هدف اصلی چنین پروژه‌ای بهره‌برداری از قابلیت اطمینان و انعطاف پذیری سیستم پرتاب ماهواره‌بر وگا می‌باشد که ماهواره‌هایی با وزن یک تا چهارصد کیلوگرم  را به مدار پایین زمین ارسال کند.


منبع: spacenews.com

ماهواره‌بر و پرتاب | اقتصاد فضایی |

نظر شما

پربازدیدکننده ترین خبر

هواپیمای خورشیدی زفیر رکورد طولانی ترین پرواز را شکست

هواپیمای مبتنی بر انرژی خورشیدی ایرباس رکورد طولانی‌ترین پرواز بدون توقف را شکست. هواپیمای زِفیر اس ( Zephyr S ) در ۱۱جولای (۲۰ تیر ماه) از باند فرودگاهی در آریزونا برخواست و به مدت ۲۵ روز و ۲۳ ساعت و ۵۷ دقیقه به پرواز ادامه داد. سال‌ها پیش نسخه اولیه‌ای از زفیر اس توانسته بود به مدت ۱۱روز به پرواز مستمر ادامه دهد. طول دو بال زفیر اس در مجموع ۲۵ متر است. این هواپیما کمتر از ۷۵ کیلوگرم وزن دارد و می‌تواند تا ۵ برابر وزن خود را حمل کند. هواپیمای خورشیدی ایرباس در کارخانه ای در فارنبورو انگلستان ساخته شده و از فیبرهایی به نازکی موی انسان تشکیل شده است. زفیر اس به گونه‌ای طراحی شده که برای مدت طولانی به پرواز ادامه دهد و در آینده هدف این است که برای ماه‌ها در آسمان باقی بماند. به همین دلیل ایرباس از آن با عنوان «نه کاملاً هواپیما و نه کاملاً ماهواره» یاد می‌کند و در واقع لقب «شبه ماهواره» را به زفیر اس داده است.