1397/03/18

شبیه‌ساز واقعیت مجازی برای یادگیری وکشف کیهان

با واقعیت مجازی جدید، در کیهان و منظومه شمسی و اطراف آن زوم کرده و آن‌ها را از نزدیک کاوش کنید.
شبیه‌ساز واقعیت مجازی برای یادگیری وکشف کیهان

مریم فخیمی: با واقعیت مجازی جدید، در کیهان و منظومه شمسی و اطراف آن  زوم کرده و آن‌ها را از نزدیک کاوش کنید.
شبیه‌ساز اورویو (Overview) یک تجربه جدید در دنیای واقعیت مجازی است و شما می‌توانید با آن در منظومه شمسی، سیارات، اقمار و همسایگان نزدیک منظومه شمسی کاوش کنید. این شبیه‌ساز اواخر زمستان گذشته توسط شرکت Orbital Views منتشر شد. قیمت این بازی 24،99 دلار است البته تمام به روز رسانی‌های این شبیه‌ساز رایگان خواهد بود. کاربران آکیولس‌ریفت نیز از ماه گذشته توانستند از این بازی استفاده کنند.

واقعیت مجازی یک فناوری نوین است که به کاربر امکان می‌دهد تا با یک محیط شبیه‌سازی رایانه‌ای اندرکنش یا تعامل داشته باشد.
سازندگان بازی اورویو این امکان را برای کاربران به وجود آوردند تا به کشف کیهان و مناطق مرموز زمین بپردازند. به گفته پاول میژر تولیدکننده این شبیه‌ساز، هدف اورویو "تحول در آگاهی" مخاطبان توسط جستجو در کیهان است.

او به رسانه‌ها گفت: «نتیجه نهایی این است که همه آنچه که می‌بینید دقیق و واقعی است.همه نقاطی که سوسو می‌زنند می‌بینید و می‌توانید صورت فلکی را ستاره‌های واقعی را بشناسید.»
وی افزود: "موقعیت اجرامی که در این بازی وجود دارد واقعی است. این ادعای بزرگی است، اما اولین بار است که ما شاهد چنین چیزی هستیم. "
میژر یک کارگردان فرانسوی است که پروژه‌هایی را در واقعیت مجازی انجام داده است. حدود یک سال پیش، او با نماینده شرکت اربیتال‌ویوز در یک نمایشگاه دیدار داشت. در آن زمان، میژر ایده‌ای برای تولید یک فیلم مستند کوتاه درباره ستارگان داشت. در این دیدار وی با دیدگاه‌های شرکت اربیتال آشنا شد و همکاری با آن‌ها را آغاز کرد.
ما درکجای جهان ایستاده‌ایم؟ این سوالی است که بشر از ابتدای تاریخ در پی پاسخ آن بود. ما چقدر از خورشید دوریم؟ اندزاه کهکشان ما چقدر است؟ بودن در میان یک سحابی چه حسی دارد؟ با آورویو به این سوالات شما پاسخ داده می‌شود.

شرکت اربیتال ویوز، پروازهای پارابولیک برای تجربه گرانش ناچیز را ارائه می‌دهد. این شرکت هدست‌های واقعیت مجازی را در پرواز ارائه می‌کند به طوری که کاربران می‌توانند حس واقعی شناور شدن در فضا یا راه رفتن در سطح ماه و مریخ را تجربه کنند.
شبیه‌ساز "Overview" را می توان در دو حالت بازی کرد. اولین حالت موضوعی منفعل است که در آن بیننده می‌تواند در حالت نشسته مابین سیاره‌ها، قمرها، ستاره‌ها و دیگر اجرام نزدیک منظومه شمسی گردش کند. این بخش با صدای آنتونی هیید، بازیگر بریتانیایی، به عنوان مقدمه‌ای بر ستاره‌شناسی ارائه می‌شود: «بینندگان در مورد اجرام کیهان مانند سیارات، ستاره ها و کهکشان ها آموزش می‌بینند.»
حالت دوم فعال‌تر است و در نهایت به بینندگان اجازه می‌دهد تا به صورت آزادانه‌تر در سراسر جهان زوم کنند. در حال حاضر دو فصل در دسترس است، در یک فصل قادرید در اطراف منظومه شمسی پرواز کنید و در دیگری می‌توانید از زمین خارج شده به فضای بیرون از کهکشان راه‌شیری سفر کنید. به گفته میژر سایر فصل‌ها به تدریج ارائه خواهد شد.
میژر در پایان گفت: داده‌های مورد استفاده در بازی از چندین منبع شامل کاتالوگ ستارگان  Hipparcos، کاتالوگ جدید کهکشان‌ها و اطلاعات علمی ناسا، آژانس فضایی اروپا و آژانس کاوش‌های فضایی ژاپن بدست آمده است.

منبع: collectspace.com