1397/03/08

انتشار رایگان تحقیقات علمی ناسا

محققان ناسا وب سایتی را راه اندازی کرده‌اند که تمام تحقیقات ناسا را حداکثر ظرف یک سال پس از انتشار در نشریات علمی، به صورت آنلاین و رایگان منتشر می‌کند. حدود دو سال قبل ناسا اعلام کرد قصد دارد تمام تحقیقات علمی خود را به طور رایگان در اختیار عموم مردم قرار دهد. بعد از آن اقدام به راه اندازی یک وب سایت...
 انتشار رایگان تحقیقات علمی ناسا

محققان ناسا (NASA) وب سایتی را راه اندازی کرده‌اند که تمام تحقیقات ناسا را حداکثر ظرف یک سال پس از انتشار در نشریات علمی، به صورت آنلاین و رایگان منتشر می‌کند.
حدود دو سال قبل ناسا اعلام کرد قصد دارد تمام تحقیقات علمی خود را به طور رایگان در اختیار عموم مردم قرار دهد. بعد از آن اقدام به راه اندازی یک وب سایت کرد تا دسترسی مردم به این اطلاعات تسهیل شود.
این وب سایت تمام تحقیقات ناسا را حداکثر ظرف یک سال پس از انتشار در نشریات علمی، به صورت آنلاین و به رایگان منتشر می کند.
این آرشیو آنلاین که PubSpace نام دارد اکنون بیش از هزار مقاله تحقیقاتی را در خود جای داده است و تعداد این مقالات با تکمیل تحقیقات در دست اقدام ناسا به تدریج افزایش می یابد.
با وجود این نمی‌توان تمام تحقیقات ناسا را در این آرشیو یافت. در واقع اختراعات ثبت شده و محتوایی که موضوع مقررات مربوط به حق مالکیت، حریم خصوصی یا مقررات امنیتی قرار گرفته است، در این آرشیو منتشر نمی‌شود.
ناسا در پی درخواست دولت از سازمان‌های متولی علم برای ارائه راهکارهای مناسب جهت دسترسی مردم به تحقیقاتی که با بودجه عمومی انجام می‌شوند، اقدام به راه‌اندازی این آرشیو کرد. همچنین این اقدام با رویکرد عمومی محققان و مردم برای آزادی بیشتر در دسترسی به علم، سازگاری دارد.

آموزش |