1397/03/07

ادعای اعزام انسان به مریخ تنها در۷۰ روز رد شد

محققان آزمایشگاه پیشرانش ایگلورکس (Eagleworks) از چندی پیش روی یک روش انقلابی جدید از سفر فضایی کار می‌کردند و مدعی شدند با استفاده از این فناوری می‌توان تنها در عرض ۷۰ روز انسان‌ها را به کره مریخ اعزام کرد. محققان ناسا (NASA) مدعی شده بودند که با استفاده از یک فناوری رانش جدید می‌توان مسافران و تجهیزات...
ادعای اعزام انسان به مریخ تنها در۷۰ روز رد شد

محققان آزمایشگاه پیشرانش ایگلورکس (Eagleworks) از چندی پیش روی یک روش انقلابی جدید از سفر فضایی کار می‌کردند و مدعی شدند با استفاده از این فناوری می‌توان تنها در عرض ۷۰ روز انسان‌ها را به کره مریخ اعزام کرد.
محققان ناسا (NASA) مدعی شده بودند که با استفاده از یک فناوری رانش جدید می‌توان مسافران و تجهیزات آن ها را طی چهار ساعت به ماه برد.
این سیستم رانش پیچ و تابی مبتنی بر رانش الکترومغناطیسی موسوم به ای‌ام‌درایو  (EMDrive) است که انرژی الکتریکی را بدون نیاز به سوخت موشک به نیروی پرتاب تبدیل می‌کند. این سیستم در ابتدا توسط راجر ساویر، در اوایل سال ۲۰۰۰ میلادی ارائه شد. در آن زمان تنها کسانی که وی را جدی گرفتند، یک گروه از دانشمندان چینی بودند.
مفهوم موتور ای‌ام‌درایو  نسبتا ساده است و با بازتاب ریزموج‌ها در یک ظرف در بسته، نیروی پرتاب را به فضاپیما ارائه می‌کند.
از آنجایی که این سیستم نیازمند هیچگونه سوختی نیست، بنابراین اینطور به نظر می‌رسد که ارزان‌تر و کارآمدتر باشد. همچنین می‌تواند سفر به سیاره سرخ را اجرایی‌تر کند.
براساس گزارشات اعلام شده از سوی ناسا در سال گذشته، این سیستم آزمایش شد و قادر به اندازه‌گیری برخی از نیروها بود. با وجود آزمایشات صورت گرفته، کسی از عملکرد این سیستم متقاعد نشد. در همین راستا، محققان دانشگاه فنی "درسدن" آلمان، آزمایشات را تکرار کردند. این آزمایش خودکار بود و در خلاء صورت گرفت.
مارتین تاجمر، رهبر این مطالعات در دانشگاه "درسدن" گفت:«نتایج آزمایشات ما مشابه با آزمایشات قبلی بود.»
وی افزود: «ما توانستیم نیروی پرتاب را اندازه‌گیری کنیم. گرچه که به نظر نمی‌رسید این نیرو تنها از موتور سیستم باشد.»
محققان دریافتند، صرف نظر از جهت مسیری که سیستم در حال رفتن بود، یک نیروی پرتاب در سیستم وجود داشت. بنابراین اینطور به نظر می‌رسید که این نیرو از یک منبع دوم حاصل می‌شود. که احتمالا نیروی مغناطیسی زمین است و نیروی تولید شده ببیشتر از حد انتظار بود. در نتیجه محققان نتوانستند عملکرد نیروی پرتاب را در جهتی معکوس راه اندازی کنند.
نتایج این بررسی در کنفرانس فضایی سال ۲۰۱۸ در اسپانیا ارائه گردید.

ماهواره‌بر و پرتاب | فناوری‌های نوین |

نظر شما

پربازدیدکننده ترین خبر

سفر فضاپیمای BepiColumbo به سمت سیاره عطارد آغاز شد

اولین مأموریت آژانس فضایی اروپا (ESA) به سیاره عطارد بامداد روز ۲۸ مهر از پایگاه فضایی گویان فرانسه آغاز شد. فضاپیمای بپی‌کلمبو (BepiColumbo ) رأس ساعت ۵:۱۵بامداد سوار بر ماهواره‌بر آریان ۵ پرتاب شد و سفری هفت ساله را به سمت نزدیک‌ترین سیاره منظومه شمسی به خورشید آغاز کرد. فاصله زمین تا عطارد ۲۴۰میلیون کیلومتر است ولی کل سفر فضاپیمای مورد بحث به حدود 9 میلیارد کیلومتر خواهد رسید. با وجود هوای نیمه ابری، عملیات پرتاب با تلاش مشترک آژانس فضایی اروپا (ESA) و آژانس فضایی ژاپن (JAXA) به شکل بی نقصی انجام شد. دو دقیقه پس از پرتاب، دو بوستر اولیه از آریان ۵ جدا شدند. طی ۹دقیقه وظیفه موتور اصلی هم به پایان رسید و BepiColumbo سوار بر ماژول انتقال و مرحله بالایی به مدار پایینی زمین رسیدند. نهایتاً در زمان ۲۷دقیقه پس از پرتاب، فضاپیما به طور کامل از سامانه پرتاب جدا شد و سفرش را آغاز کرد. سیگنال‌های اولیه نشان می‌دهند که ماهواره مورد بحث کاملاً سالم و عملیاتی است. به خاطر نیروی گرانش عظیم خورشید، انرژی مورد نیاز برای رسیدن به عطارد تقریباً معادل انرژی برای رسیدن به پلوتو است. آریان ۵ قدرت کافی برای طی این مسیر ندارد و پیشرانه‌های یونی روی فضاپیما هم از عهده این کار بر نمی‌آیند. به همین دلیل بپی‌کلمبو مجبور است مانورهای خاصی را برای دستیابی به سرعت مورد نیاز انجام دهد. یکی از این مانورها در سال ۲۰۲۰ دور زمین انجام می‌شود، دو مورد در سال های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ دور سیاره ناهید، و شش مانور بین سال های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۵ دور عطارد تا نهایتاً فضاپیما در تاریخ پنجم دسامبر ۲۰۲۵ در مدار مورد نظر قرار گیرد. پس از قرار گرفتن در مدار، بپی‌کلمبو به دو مدارگرد تقسیم می‌شود: مدارگرد مرکوری (MPO) متعلق به آژانس فضایی اروپا و مدارگرد مگنتوسفری مرکوری (MMO) متعلق به ژاپن. برای اولین بار است که دو فضاپیما به شکل همزمان به سمت عطارد ارسال می‌شوند تا در مورد ساختار، میدان مغناطیسی و فقدان اتمسفر این سیاره تحقیق کنند.