1393/12/16

روسیه به دنبال کسب و کار فضایی

با فروپاشی شوروی، تشکیلات فضایی روسیه که میراث خوار شوروی سابق بود حامی مالی خود را از دست داد. بحران‌های مالی دوران پس از فروپاشی، وضعیت خطرناکی را برای فناوری‌های کیهانی روسیه بوجود آورد و سردمداران این تشکیلات از یک سو برای رهایی از بن بست موجود و از سوی دیگر برای منافع شخصی، چوب حراج به اندوخته‌های...
روسیه به دنبال کسب و کار فضایی
با فروپاشی شوروی، تشکیلات فضایی روسیه که میراث خوار شوروی سابق بود حامی مالی خود را از دست داد. بحران‌های مالی دوران پس از فروپاشی، وضعیت خطرناکی را برای فناوری‌های کیهانی روسیه بوجود آورد و سردمداران این تشکیلات از یک سو برای رهایی از بن بست موجود و از سوی دیگر برای منافع شخصی، چوب حراج به اندوخته‌های علمی دوران شوروی زدند. به این ترتیب بود که پای خریداران آمریکایی به سازمان های فضایی روسیه باز شد و قرارداد همکاری تنگاتنگ برای ساخت ایستگاه فضایی بین‌المللی بین ناسا (سازمان فضایی آمریکا) و رکا (سازمان فضایی روسیه) بسته و مقدمات کار ظرف مدت کوتاهی به مرحله اجرا در آمد.

اقتصاد فضایی | دیپلماسی فضایی |

نظر شما

پربازدیدکننده ترین خبر

هواپیمای خورشیدی زفیر رکورد طولانی ترین پرواز را شکست

هواپیمای مبتنی بر انرژی خورشیدی ایرباس رکورد طولانی‌ترین پرواز بدون توقف را شکست. هواپیمای زِفیر اس ( Zephyr S ) در ۱۱جولای (۲۰ تیر ماه) از باند فرودگاهی در آریزونا برخواست و به مدت ۲۵ روز و ۲۳ ساعت و ۵۷ دقیقه به پرواز ادامه داد. سال‌ها پیش نسخه اولیه‌ای از زفیر اس توانسته بود به مدت ۱۱روز به پرواز مستمر ادامه دهد. طول دو بال زفیر اس در مجموع ۲۵ متر است. این هواپیما کمتر از ۷۵ کیلوگرم وزن دارد و می‌تواند تا ۵ برابر وزن خود را حمل کند. هواپیمای خورشیدی ایرباس در کارخانه ای در فارنبورو انگلستان ساخته شده و از فیبرهایی به نازکی موی انسان تشکیل شده است. زفیر اس به گونه‌ای طراحی شده که برای مدت طولانی به پرواز ادامه دهد و در آینده هدف این است که برای ماه‌ها در آسمان باقی بماند. به همین دلیل ایرباس از آن با عنوان «نه کاملاً هواپیما و نه کاملاً ماهواره» یاد می‌کند و در واقع لقب «شبه ماهواره» را به زفیر اس داده است.