معرفی مراکز ترویج فضای جهان؛ مرکز نجوم و علوم فضایی شارجه

0 955

 مریم فخیمی: مرکز نجوم و علوم  فضایی شارجه (SCASS)  اواخر بهار ۲۰۱۵ در دانشگاه شارجه گشایش یافت. 
این مرکز دارای چندین  نمایشگاه  برای نمایش سهم مسلمانان در پیشرفت نجوم، تاریخچه تلسکوپ‌ها، ماهواره‌ها و همچنین اکتشافات فضایی است. یکی از جذابیت های اصلی این مرکز، پلانتاریم آن است. این پلانتاریم از هفت پروژکتور ویژه برای نمایش خورشید، ماه و پنج سیاره که با چشم غیرمسلح از زمین قابل رویت است استفاده می کند. 


پروژه‌های دانش آموزان
چندین پروژه توسط دانشجویان UOS و گروه فیزیک کاربردی در حال انجام است. 
رصد ستارگان دوتایی، طیف‌سنجی ستارگان، مطالعه ستارگان متغییر و سیارک‌ها، گذرسیارات از برابرستاره مادری، بررسی لک‌های خورشید و یافتن مرکز کهکشان راه‌شیری از جمله پروژه‌هایی است که توسط دانشجویان و دانش‌آموزان در رصدخانه مرکز انجام می‌شود.

تحقیقات مرکز در حوزه علوم فضایی شامل این موارد است: مدل‌سازی اقلیم فضا، طیفسنجی انرژی‌های بالای خورشید، بررسی علل طوفان‌های مغناطیسی خورشید، رصد خورشید و هلیوسفر آن، بررسی فوران‌های کرونای خورشید، سامانه سنجش از دور، انرژی‌های تجدیدپذیر

در بخش فن‌آوری فضایی، کارکنان مرکز دراین حوزه‌ها مشغول فعالیت هستند: واحد نجوم / پردازش تصویر، روباتیک فضایی، شبکه / مرکز کامپیوتر، مهندسی هوافضا، سیستم کنترل، ماهوراه‌های تجاری، سیستم‌های محافظ حیات، اتاق تمیز/ ماهواره‌های مکعبی، ناوبری فضایی و کنترل مدار.

در بخش اخترفیزیک مطالعاتی چون  بررسی اجرام متراکم، طیف سنجی اتمسفر، سطح وخاک مریخ، تحقیقات شهاب سنگ و اخترشیمی صورت می‌گیرد.

آزمایشگاه مجهز مرکز شامل 5 بخش است: GIS  و مرکز سنجش از راه دور، مرکز شهاب‌سنگ، آزمایش نجوم رادیویی، آزمایشگاه یونوسفر و آزمایشگاه کیوبست.

تالار نمایشگاهی
این مرکز از ۱۲ نمایشگاه علمی و جذاب تشکیل شده است.

کهکشان آبی
شما در دوران ارسطو، ابوریحان بیرونی و صوفی هستید. در این بخش با استفاده از ابزارهای ساده، جهان را کشف می‌کنید.
 
کهکشان سبز
در اینجا شما با پیوستن به گالیله و کپلر، در اولین  دوران نجوم مدرن با استفاده از اولین تلسکوپ‌ها، تلسکوپ بازتابی نیوتونی به سفر می‌روید. در وسط کهکشان، این فرصت را دارید تا از طریق آینه‌ای که جهان اطراف شما را خم می‌کند، سرگرم شوید.

کهکشان سرخ
اکنون سفینه فضایی شما به کهکشان سرخ رسیده است. پس آماده پیوستن به دانشمندان برای تجزیه و تحلیل نور شوید. سرعت نور را اندازه بگیرید،  در کشف اجرام دوردست درمدار ستاره‌های دیگر به دانشمندان کمک کنید و درباره اثر شگفت‌انگیز داپلر کنجکاوی کنید.
 
کهکشان نارنجی
شما شاهد آزمایشهای پیشرفته خواهید بود. بنابراین، آماده باشید که به یک سیاهچاله سفر کنید، اما اجازه ندهید لنزهای گرانشی کهکشان شما را فریب دهند. در غیر این صورت، شما نمی توانید شاهد اولین لحظات تولد کهکشان، Big Bang  باشید. 

چالش موشک هوائی
ساخت یک موشک ساده را امتحان کنید و دوستان و خانواده خود را با چگونگی پرتاب موشک‌های توربو شگفت زده کنید.

موتورهای بادی 
شما از شارجه به قطب شمال سفر می کنید و سپس در یک سفینه فضایی دو موتوره به فضا می‌روید. یک موتور برای خروج از جو زمین که و دیگری برای حرکت در فضا. باید انتخاب کنید که کدام موتور برای هر مرحله از سفر باید استفاده شود.

مانور عملیات الحاق
غذا، اکسیژن و ابزارهای علمی فضانوردان ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) تمام شده و آنها در انتظار سفینه فضایی باری حامل منابع جدیدی هستند. آیا شما آن‌ها را در امنیت می‌رسانید و منابع را تحویل می دهید یا فضانوردان ایستگاه فضایی را ناامید خواهید کرد؟ مهارت‌های خود را آزمایش کنید.

چالش فرود در ماه
آیا هنوز هم مایل به سفر و فرود در ماه مانند نیل آرمسترانگ در سال 1969 هستید؟ سفینه فضایی که برای فرود روی ماه طراحی شده است منتظر دستورات و کنترل توسط شما است. مراقب باشید بدون برخورد به دهانه‌های ماه بر سطح آن فرود بیایید.

ایستگاه فضایی بین المللی (ISS)
ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) در فاصله ۴۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار دارد. وقت آن است که برای کشف ایستگاه فضایی بین المللی که هر 90 دقیقه یک بار زمین را دور می‌زند اقدام کنید.در این بخش از طریق پنج نمایشگر با مراحل ساخت، مشورهای مشارکت کننده، زندگی در گرانش ناچیز، ماموریت‌های فضانوردان آشنا خواهید شد. 

نمایشگاه جهان در قرآن
کیهان ما مملو از معجزات علمی و هندسی است که فیلسوفان و دانشمندان را برای هزاران سال درگیر کرده است. به همین ترتیب، قرآن کریم دارای آیه‌هایی است که قدرت خداوند متعال و عظمت خلقت او را نشان می‌دهد. در این نمایشگاه درباره  مسیری که جهان از بنگ بنگ تا تشکیل ستاره‌ها، کهکشان‌ها، و سیستم خورشیدی پیموده و همچنین درباره مقصد نهایی آن یاد خواهید گرفت. همه این‌ها یک هماهنگی منحصر به فرد بین آنچه که امروزه دانشمندان به آن اعتقاد دارند و آنچه که خالق جهان در قرن ۱۴ در قرآن کریم به ما آموخت، تشکیل می‌دهند.

نگاره‌های دیواری درباره جهان
آیا می خواهید حقیقت پنهان در پشت ماده تاریک را کشف کنید؟ آیا هنوز با این مفهوم که ممکن است زندگی در جای دیگری در جهان وجود داشته باشد، شگفت زده خواهید شد؟ در بخش نگاره‌های دیواری پلانتاریم داستان جهان را خواهید خواند.

نمایشگاه اکتشافات فضایی: نگاره‌های دیواری عصرفضا
آیا سالهای ۱۹۵۷ و ۱۹۶۹ معنای خاصی برای شما دارد؟ اگر پاسختان منفی است، باید صفحات این کتاب فوق العاده که درباره اولین لحظات مسابقه فضایی تا امروز است ورق برنید، تصاویر و اطلاعات جالب توجه را مرور کنید، و ذهنیت خود را تغییر دهید. قبل از اینکه به کافه تریای کیهانی بروید تا خوراکی‌ها یا هدایای کیهانی را تهیه کنید، باید شما و خانواده‌تان کتاب فناوری فضایی را مرور کنید تا در مورد فضا، فن‌آوری‌های آن، کاوش اجرام آسمانی و فرود در ماه اطلاعت بیشتری بدست آورید.

منبع
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=7103
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها