کاهش ضایعات کشاورزی به کمک فناوری فضایی

0 1,013

یک شرکت سوئدی به نام والتوس (Vultus) نرم افزار فضاپایه‌ای را برای کاهش کوددهی بیش از حد (over-fertilisation) ابداع کرده است. با کمک این نرم افزار، کوددهی زمین کشاورزی به میزان مناسب انجام می‌شود که نتیجتا در وقت و پول کشاورزان صرفه‌جویی شده و ضایعات کشاورزی کاهش می‌یابد.

طبق تخمین کارشناسان این شرکت، ابزار طراحی‌شده توسط شرکت والتوس با بکارگیری یک روش کارامدتر برای کشاورزی، به کشاورزان کمک می‌کند که  در ۵.۵ میلیون هکتار زمین‌های کشاورزی در سرتاسر جهان، تولید کربن دی اکسید را به مقدار ۲.۳ میلیون تن کاهش دهند.

کوددهی بیش از حد که افزایش مقدار نیتروژن مورد استفاده را به دنبال دارد، می‌تواند باعث کاهش میوه‌دهی درختان، وارد آمدن آسیب به راه‌آب‌ها و همچنین رشد جلبک‌ها (که باعث مرگ گونه‌هایی از ماهی‌ها می‌شود) باشد.

نرم افزار توسعه ‌داده‌شده توسط شرکت والتوس، از تصاویر ماهواره‌ای زمین‌های کشاورزی برای شناسایی تغییرات به وجود آمده در شرایط مختلف استفاده کرده و سپس بر اساس این تغییرات، شرایط را تحلیل کرده و مقدار مورد نیاز نیتروژن را به کشاورزان ارائه می‌دهد.

هزینه این خدمات برای کشاورزان کمی بیش از یک دلار به ازای هر هکتار در سال است اما طبق گفته مقامات این شرکت، یک کشاورز متوسط با زمینی به وسعت ۲۵۰ هکتار می‌تواند به کمک آن بیش از ۱۸۰۰۰دلار در سال صرفه‌جویی کنند.

رابرت اشمیت (Robert Schmitt) مدیر شرکت والتوس می‌گوید: «زمان آن فرا رسیده است که نگرش خود را در مورد صنعت کشاورزی تغییر دهیم و آسیب‌هایی را که این صنعت به محیط زیست وارد می‌کند متوقف کنیم. ما نباید از بکارگیری فناوری‌های جدیدی که برای کشاورزی ارزان‌تر، پایدارتر و در کل بهتر طراحی شده‌اند هراس داشته باشیم.»

نرم‌افزار شرکت والتوس که سامانه مدیریت مزرعه یا به اختصار FMS نام دارد، به زودی آماده بهره‌برداری خواهد شد و این شرکت امیدوار است که استفاده از نیتروژن را در مقیاس جهانی به کمک آن تا ۴۰ درصد کاهش دهد. شایان ذکر است که بانک‌های داده مورد استفاده در این نرم‌افزار حاصل تحقیقات، آزمایش‌ها و تحلیل‌های چندساله شرکت می‌باشند.

منبع fruitnet
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=7090
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها