یک میلیون زباله فضایی در مدار زمین سرگردان است

0 380

منابع روسی اعلام کردند که یک میلیون زباله فضایی در مدارهای پیرامون کره زمین سرگردان بوده و می تواند برای ماهواره ها و ایستگاه های فضایی بین المللی خطر ایجاد کند.
زباله‌های فضایی از زمان آغاز تسخیر فضا توسط انسان در مدارهای پیرامون زمین بوه‌جود آمده و در مجموع تخمین زده شده که ۸ هزار تن زباله فضایی در اطراف کره زمین سرگردان است .
زباله‌های فضایی از ماهواره ها یا قطعات این دستگاه‌ها و قطعات جدا شده از موشک‌های فضایی بوجود آمده‌اند و گفته می‌شود که ۹۳درصد زباله‌ها توسط آمریکا، چین و روسیه در مدارهای پیرامون کره زمین منتشر شده است.
دانشمندان معتقدند که سالانه حدود چهار درصد بر زباله‌های فضایی در مدارهای اطراف کره زمین افزوده می شود.
ایستگاه فضایی بین المللی (iss) به‌طور میانگین سالانه پنج حرکت برای پیشگیری از برخورد با زباله فضایی انجام می‌دهد.
بوریس شوستوف، کارشناس انستیتو فضاشناسی روسیه، در این باره گفت: «زباله‌های فضایی خطر واقعی برای ماهواره‌ها و ایستگاه‌های فضایی بین المللی محسوب می‌شود و اگر یک زباله کوچک با سرعت چند کیلومتر در ثانیه به دستگاه فضایی برخورد کند امکان دارد آن را منهدم کرده یا از کار بیندازد؛ یک زباله فضایی یک سانتیمتری نیز می تواند قاتل دستگاه‌های فضایی باشد.»
زباله‌های فضایی ممکن است وارد جو شده و بسوزند اما برخی از آن‌ها در مدارهای کره زمین تا ابد می‌چرخند و به دلیل سرگردانی خطری جدی محسوب می‌شوند، ناسا (NASA) به تازگی اعلام کرد که حدود ۱۸ هزار زباله فضایی از کره زمین قابل مشاهده است.

منبع خبرگزاری ایرنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=7023
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها