استفاده عمان از سنجش از دور ماهواره‌ای برای افزایش صادرات کندر

0 672

دو دانشگاه مهم عمان قصد دارند با همکاری یکدیگر تحقیقی را در مورد درختچه‌های کندر در این کشور انجام دهند. در این پژوهش، دانشگاه سلطان قابوس (SQU) و دانشگاه نیزوا (UON) با استفاده از سامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS) و تکنیک‌های سنجش از دور، درختچه‌های کندر را در منطقه دهوفر (Dhofar) عمان تحت نظر قرار خواهند داد.

مطالعه این درختچه‌ها به دلیل پراکنده بودن آن‌ها و قرارگیری بسیاری از درختچه‌های کندر در ارتفاع بالای کوه‌ها و تپه‌ها، کار مشکلی است اما با استفاده از سامانه‌های GIS و سنجش از دور می‌توان این کار را به سادگی انجام داد. سنجش از دور کمک می‌کند که بدون تماس مستقیم ابزارهای تحقیقاتی با شیء مورد مطالعه، بتوان داده‌هایی را در مورد آن جمع‌آوری و تحلیل کرد. در این روش عمدتا مشاهدات با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای صورت می‌گیرد.

پروژه مذکور که “نقشه‌برداری و مطالعه تغییرات درختچه‌های کندر با استفاده از بانک اطلاعاتی GIS و روش‌های سنجش از دور در مناطق هولوف (Huluf)، وادی سهنوت (Wadi Sahnut) و وادی داوکاح (Wadi Dawkah) در دهوفر” نام دارد، از ماه گذشته آغاز شده است.

دکتر یاسین آل ملا (Yaseen Al Mullah) مدیر بخش سنجش از دور در دانشگاه سلطان قابوس، این پروژه را در درجه اول تمرینی برای مطالعه تغییرات به کمک سنجش از دور می‌داند. وی می‌گوید: «این فناوری بسیار عملیاتی است. ما قادر خواهیم بود با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای درختچه‌های کندر را تحت نظر بگیریم و تراکم آن‌ها و تاثیرات جنگل‌زدایی تغییرات اقلیمی بر این درختچه‌ها را مطالعه کنیم.»

آل ملا همچنین افزود اگر محققین دلیل کاهش تراکم درختچه‌های کندر را کشف کنند، ممکن است قادر به ارائه راه حلی برای افزایش تراکم و تعداد این گونه باشند و حتی در آینده با افزایش تولید کندر صادرات آن را افزایش دهند.

طبق گفته آل ملا این تیم تحقیقاتی قصد دارد ابتدا درختچه‌ها را با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای نشان‌گذاری کند، سپس ابعاد، نحوه توزیع و اطلاعات دیگر در مورد آن‌ها را برای حفظ این گونه استفاده کند.

آل ملا می‌گوید مطالعه درختچه‌های کندر امری جالب است، چرا که هر درخت منحصر بفرد و قابل تشخیص است. وی افزود: «هر درخت علائم مختص به خود را دارد و اگر بتوانیم تصویر هر درخت را مطالعه کنیم، خواهیم فهمید که ظواهر هر درخت با دیگری فرق دارد. از همین طریق است که ما آن‌ها را نقشه‌برداری و شناسایی خواهیم کرد.»

منبع timesofoman
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=6924
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها