1397/02/25

شایعه سقوط شهاب سنگ در قائمشهر

یک کارشناس نجوم گفت: «حادثه در قائمشهر نیاز به بررسی بیشتر دارد ولی به احتمال زیاد نمی تواند ناشی از سقوط شهاب سنگ باشد.» علی آزادگان، کارشناس نجوم، در خصوص اخباری مبنی بر احتمال انفجار یا سقوط شهاب سنگ که در ۵ کیلوکتری قائم شهر اظهار کرد: «درصد کمی احتمال دارد که این حادثه ناشی از سقوط شهاب سنگ بوده...
شایعه سقوط شهاب سنگ در قائمشهر

یک کارشناس نجوم گفت: «حادثه در قائمشهر نیاز به بررسی بیشتر دارد ولی به احتمال زیاد نمی تواند ناشی از سقوط شهاب سنگ باشد.»
علی آزادگان، کارشناس نجوم، در خصوص اخباری مبنی بر احتمال انفجار  یا سقوط شهاب سنگ که در ۵ کیلوکتری قائم شهر اظهار کرد: «درصد کمی احتمال دارد که این حادثه ناشی از سقوط شهاب سنگ بوده باشد.»
وی افزود: «بر اساس شواهد می توان گفت سقوط شهاب سنگ در این منطقه پشتوانه علمی ندارد و شواهدی که دال بر صحت این موضوع باشد وجود ندارد. این اتفاق در ۵ کیلومتری قائم شهر رخ داده و اثراتی از سوختگی در آن محل دیده نشده است.»
این کارشناس نجوم با بیان اینکه باید منجمان و انجمن نجوم آن منطقه برای بررسی بیشتر اقدام کنند، خاطر نشان کرد: «نمی‌توان با قطعیت گفت که عامل این رخداد شهاب سنگ بوده و احتمال می رود که سقوط شهاب سنگ شایعه باشد.»
به گفته آزادگان، این حادثه گودالی منجر به  ایجادعمق نیم متری روی زمین شده که این میزان برای سقوط شهاب سنگ خیلی کوچک است.

داخلی | نجوم |

نظر شما

پربازدیدکننده ترین خبر

از ناو سرنشین‌دار آینده روسیه چه می دانیم؟

سازمان فضایی روسیه سال‌ها به‌دنبال جایگزینی برای ناو کهنسال سایوز (Soyuz) بود اما به قول مرحوم گئورگی گرچکو (Georgy Grechko) این سفینه به قدری هوشمندانه طراحی شده که هیچ پیشنهادی نتوانست امتیاز فوق العاده‌ای نسبت به آن داشته باشد. شاید بتوان گفت نخستین قدم عملی، ساخت سفینه‌ای بانام بخش بازگشتی (Vozvraschaemyi Apparat به روسی: Возвращаемый Аппарат) باشد که تحت نام کاسموس(Cosmos) به فضا پرتاب شدند و نمونه کامل آن کاسموس ۱۴۳۳ در ۲ مارس ۱۹۸۳بود که به ایستگاه مداری سالیوت-۷ (Salyut-7) پیوست. این سفینه که هیچگاه برای حمل انسان به‌کار نرفت، در اصل توسط دفتر طراحی چلومی برای به‌کارگیری در یک نوع ناو نظامی طراحی و ساخته شده بود. به هر حال هیچکدام از طرح‌های ارائه شده نتوانستند سایوز را جانشینی کنند و سایوز نیز طی سالیان خدمت خود تغییرات کیفی بسیاری داشت. در سال‌های آغاز قرن ۲۱، مسئولان سازمان فضایی روسیه (Roscosmos) به‌طور جدی به فکر جانشینی برای آن افتادند. به همین دلیل به شرکت‌های سازنده ناوهای کیهانی در روسیه پیشنهاد این کار را دادند. از بین طرح‌های ارائه شده، در سال ۲۰۰۹، سفینه پیشنهادی شرکت صنایع فضایی انرگیا (Energia) به عنوان بهترین نمونه پذیرفته شد. در ژوئن سال بعد طرح مقدماتی انرگیا به مقامات دولتی ارائه شد و به تصویب رسید.