1397/02/26

رصد ستاره‌ه‌ای فراری

رصد ستاره‌ه‌ای فراری

نزدیک به ۳۰ ستاره فراری (‌runaway stars) که از کهکشان خود فرار کرده بودند، توسط ماهواره سازمان فضایی اروپا (ESA) شناسایی شده‌اند که حداقل دو ستاره در حال سفر درون راه شیری هستند. تعدادی از این اجرام بین کهکشانی بخشی از سیستم ستاره‌‌های دوتایی بودند که از هم جدا شده‌اند و یکی از آن هر جفت به فضا پرتاب شده است. ستاره‌های اسرارآمیز خارج راه شیری در کهکشان با سرعت ۱٫۵ میلیون مایل در ساعت (۲٫۵ میلیون کیلومتر در ساعت) حرکت می‌‌کنند.
محققان دانشگاه لیدن (Leiden University) هلند، با استفاده از داده‌‌های ماهواره گایا (Gaia) آژانس فضایی اروپا به این نتایج رسیدند. این کاوشگر فضایی که فاصله و سرعت ستارگان در کهکشان را دنبال می‌‌کند، ماه گذشته دومین سری از اطلاعات خود درباره حدود ۱٫۷ میلیارد ستاره را عرضه کرد. گایا سرعت هفت میلیون از این اجرام آسمانی را هنگامی‌که آن‌ها به سمت زمین یا خلاف آن حرکت می‌‌کردند، اندازه ‌گیری کرد.این مطالعه به رهبری توماسو مارکتی (Tomasso Marchetti)، اخترشناس انجام شد. آن‌ها ستارگانی که سریع تر از ۴۵۰ کیلومتر در هر ثانیه حرکت می‌‌کردند را انتخاب کردند. سپس محاسبه کردند که ۲۸ ستاره از این گروه بیش از ۵۰ درصد احتمال فرار از کشش گرانشی راه شیری داشته ‌اند که این نشان می‌‌دهد آن‌ها از کهکشان‌‌های دیگر سفر کرده‌ اند. تعداد کمی‌از این ستاره‌‌های رها شده مسیرهایی داشتند که نشان می‌دهد از مرکز کهکشان پرتاب شده بودند. در این موارد، گرانش عظیم ابرسیاه چاله مرکزی، ستاره‌های دوتایی را از هم جدا می‌‌کند و یکی از جفت‌‌ها را به فضا پرتاب می‌‌کند. ستاره‌‌های دیگر در دیسک ستاره ‌ای کهکشان راه شیری (قسمت مسطح کهکشان مارپیچی در اطراف برآمدگی مرکزی) ردیابی شدند.
برطبق گفته محققان، منبع احتمالی این اجرام یک سیستم دوتایی است که در آن یک ستاره منفجر شده است. سرعت و مدار این اجرام نشان می‌‌دهد که حدود نیمی‌از این ۲۸ ستاره پرسرعت، به احتمال زیاد در خارج از کهکشان ما ایجاد شده ‌اند.
مرموزترین ستاره‌‌های این گروه، دو ستاره با سرعت بیش از ۷۰۰ کیلومتر بر ثانیه هستند که به گفته یکی از دانشمندان، آن‌ها را تبدیل به «اکتشافات خاص» می‌‌کند. داشمندان مشتاقانه به دنبال دریافت اطلاعات بیشتر در مورد این ستارگان از تلسکوپ‌‌های زمینی هستند. در حالی که این ستاره‌‌ها سریع هستند، اما حتی نزدیک به سریع‌ترین‌ جرم در کهکشان هم نیستند.
چرا که ستاره‌‌ها در این مسیرها می‌‌توانند به سرعت ۱۲۰۰ کیلومتر در هر ثانیه یا ۴٫۳ میلیون کیلومتر در ساعت برسند. اما سریع ‌ترین دایره در اطراف سیاه چاله مرکزی کهکشان است که ستارگان در آن با بیشینه سرعت ۱۲ هزار کیلومتر در هر ثانیه معادل ۴۳ میلیون کیلومتر بر ساعت سفر می‌کنند.