1397/02/23

خروج آمریکا از برجام‌ هیچ تاثیری در برنامه‌های فضایی ندارد

رئیس پژوهشگاه هوافضای ایران گفت: «در عصر انفجار ارتباطات، خروج آمریکا از برجام هیچ گونه تاثیری بر برنامه‌های فضایی کشور نمی‌گذارد.» فتح‌اله امی، رئیس پژوهشگاه هوافضا‌ی ایران، در خصوص خروج ترامپ از برجام اظهار کرد: «موضوع خارج شدن آمریکا از بر‌جام یک مسئله قابل پیش‌بینی بود، بر‌جام یک معاهده‌ بین‌المللی...
خروج آمریکا از برجام‌ هیچ تاثیری در برنامه‌های فضایی ندارد

رئیس پژوهشگاه هوافضای ایران گفت: «در عصر انفجار ارتباطات، خروج آمریکا از برجام هیچ گونه تاثیری بر برنامه‌های فضایی کشور نمی‌گذارد.»
فتح‌اله امی، رئیس پژوهشگاه هوافضا‌ی ایران، در خصوص خروج ترامپ از برجام اظهار کرد: «موضوع خارج شدن آمریکا از بر‌جام یک مسئله قابل پیش‌بینی بود، بر‌جام یک معاهده‌ بین‌المللی بود که در آن شش کشور آن را امضا کرده بودند.»
وی با اشاره به اینکه آمریکا خیلی از بر‌جام تبعیت نکرده است و به یک نیروی مزاحم در این معاهد‌ه تبدیل شده است، افزود: «آمریکا با یک نیروی بازدارنده در برجام‌ بود و نمی‌تواند بر کل قضیه اثر گذار باشد، خروج آمریکا از  برجام‌ هیچ تاثیری در برنامه‌های فضایی پژوهشگاه هو‌افضا ندارد.»
امی با بیان اینکه ما در پژوهشگاه برنامه راهبردی داریم و مثل سابق همان را‌ه را ادامه می‌دهیم، عنوان کرد: «راهبرد ما در پژوهشگاه هوافضا ارتباط مستقیمی با توسعه فناوری هوا‌فضای کشور دارد.»
رئیس پژوهشگاه هوافضای ایران اظهار کرد: «در گذشته تحریم‌های بیشتری در حوزه پروژه‌های فناوری اعمال می‌شده است و ما علی‌رغم همه تحریم‌ها پروژه‌هایمان را به موقع و بر اساس زمان‌بندی‌هایشان انجام می‌دادیم زیرا اینطور نیست که آمریکا بر دنیا تسلط داشته باشد.»
مرزهای دانش و فناوری دست آمریکا نیست
وی عنوان کرد: «در حال حاضر مرزهای دانش و فناوری در عصر انفجار اطلاعات دست یک نفر یا یک کشور نیست که با خروج آن از برجام مشکلاتی  برای ما یا سایر کشورهای دنیا ایجاد کند.»
امی ادامه داد: «طراحی‌های حوزه فناوری متکی به علم داخل کشور است و تنها بخش ساخت و تست و کاربرد است که در بعضی از مواقع قطعاتی احتیاج داریم که خریداری شود و اکنون در دنیا این قطعات زیاد است و در بازار بین‌المللی هیچ گونه مشکلی برای ما ایجاد نمی‌شود.»
رئیس پژوهشگاه هوافضای ایران با بیان اینکه پنج کشور دیگر تاکنون اعلام کرده‌اند پای برجام ایستاده و به تعهدات خود عمل می‌کنند،‌ اظهار کرد: «همه قراردادهای بین‌المللی یک تاریخ شروع و پایانی دارد و در حال حاضر نیز با توجه به اینکه کشورهای اروپایی اعلام کرده‌اند که مثل سابق به تعهدات خود پایبند هستند اخلاق اسلامی، انسانی و اعتقادات ما ایجاب می‌کند که  ما به معا‌هده بر‌جام  تا زمان حفظ منافع مردم کشورمان پایبند باشیم.»

داخلی | دیپلماسی فضایی |

نظر شما

پربازدیدکننده ترین خبر

از ناو سرنشین‌دار آینده روسیه چه می دانیم؟

سازمان فضایی روسیه سال‌ها به‌دنبال جایگزینی برای ناو کهنسال سایوز (Soyuz) بود اما به قول مرحوم گئورگی گرچکو (Georgy Grechko) این سفینه به قدری هوشمندانه طراحی شده که هیچ پیشنهادی نتوانست امتیاز فوق العاده‌ای نسبت به آن داشته باشد. شاید بتوان گفت نخستین قدم عملی، ساخت سفینه‌ای بانام بخش بازگشتی (Vozvraschaemyi Apparat به روسی: Возвращаемый Аппарат) باشد که تحت نام کاسموس(Cosmos) به فضا پرتاب شدند و نمونه کامل آن کاسموس ۱۴۳۳ در ۲ مارس ۱۹۸۳بود که به ایستگاه مداری سالیوت-۷ (Salyut-7) پیوست. این سفینه که هیچگاه برای حمل انسان به‌کار نرفت، در اصل توسط دفتر طراحی چلومی برای به‌کارگیری در یک نوع ناو نظامی طراحی و ساخته شده بود. به هر حال هیچکدام از طرح‌های ارائه شده نتوانستند سایوز را جانشینی کنند و سایوز نیز طی سالیان خدمت خود تغییرات کیفی بسیاری داشت. در سال‌های آغاز قرن ۲۱، مسئولان سازمان فضایی روسیه (Roscosmos) به‌طور جدی به فکر جانشینی برای آن افتادند. به همین دلیل به شرکت‌های سازنده ناوهای کیهانی در روسیه پیشنهاد این کار را دادند. از بین طرح‌های ارائه شده، در سال ۲۰۰۹، سفینه پیشنهادی شرکت صنایع فضایی انرگیا (Energia) به عنوان بهترین نمونه پذیرفته شد. در ژوئن سال بعد طرح مقدماتی انرگیا به مقامات دولتی ارائه شد و به تصویب رسید.