1393/11/13

آیا تجربه «فجر» با ساختار جدید صنعت «هوا و فضا» محقق می شود؟

آنچه که مشخص است ایجاد تغییرات گسترده در این ساختار نتیجه بخش و پراکندگی مراکز تصمیم گیر درباره صنعت و پژوهش فضایی روند رو به پیشرفت دانشمندان این عرصه را با اختلال مواجه کرده و چه بسا دستیابی به چشم انداز مورد نظر را مخدوش کند و عرصه فضایی ایران در بهترین شرایط خود در سالهای آینده نیز در نقطه ای قرار...
آیا تجربه «فجر» با ساختار جدید صنعت «هوا و فضا» محقق می شود؟
آنچه که مشخص است ایجاد تغییرات گسترده در این ساختار نتیجه بخش و پراکندگی مراکز تصمیم گیر درباره صنعت و پژوهش فضایی روند رو به پیشرفت دانشمندان این عرصه را با اختلال مواجه کرده و چه بسا دستیابی به چشم انداز مورد نظر را مخدوش کند و عرصه فضایی ایران در بهترین شرایط خود در سالهای آینده نیز در نقطه ای قرار بگیرد که هم اکنون قرار دارد. از سوی دیگر بر اساس تجربه گذشته ادغام کردن پژوهشکده ها و سازمان های مربوط به عرصه صنعت فضایی در دل دیگر سازمان ها و وزارتخانه ها سبب می شود بودجه تخصیص یافته برای این عرصه صرف کسری بودجه وزارتخانه ها و نهادهای متولی شود و عملا سر صنعت فضایی بی کلاه بماند.

نظر شما

پربازدیدکننده ترین خبر

هواپیمای خورشیدی زفیر رکورد طولانی ترین پرواز را شکست

هواپیمای مبتنی بر انرژی خورشیدی ایرباس رکورد طولانی‌ترین پرواز بدون توقف را شکست. هواپیمای زِفیر اس ( Zephyr S ) در ۱۱جولای (۲۰ تیر ماه) از باند فرودگاهی در آریزونا برخواست و به مدت ۲۵ روز و ۲۳ ساعت و ۵۷ دقیقه به پرواز ادامه داد. سال‌ها پیش نسخه اولیه‌ای از زفیر اس توانسته بود به مدت ۱۱روز به پرواز مستمر ادامه دهد. طول دو بال زفیر اس در مجموع ۲۵ متر است. این هواپیما کمتر از ۷۵ کیلوگرم وزن دارد و می‌تواند تا ۵ برابر وزن خود را حمل کند. هواپیمای خورشیدی ایرباس در کارخانه ای در فارنبورو انگلستان ساخته شده و از فیبرهایی به نازکی موی انسان تشکیل شده است. زفیر اس به گونه‌ای طراحی شده که برای مدت طولانی به پرواز ادامه دهد و در آینده هدف این است که برای ماه‌ها در آسمان باقی بماند. به همین دلیل ایرباس از آن با عنوان «نه کاملاً هواپیما و نه کاملاً ماهواره» یاد می‌کند و در واقع لقب «شبه ماهواره» را به زفیر اس داده است.