تفاهم نامه توسعه کسب ‌وکارفضا پایه در اصفهان منعقد شد

0 641

تفاهم نامه همکاری میان سازمان فضایی ایران و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با هدف حمایت از ایجاد کسب‌و‌کارهای نوین و توسعه کسب‌و‌کارهای فضا پایه امضا شد.
کسب‌و‌کارهای فضا پایه بر اساس فناوری فضایی در خدمت رفاه جامعه، مدیریت منابع و ارتقای بهره‌وری تعریف می‌شود.
فناوری فضایی به مجموعه دانش‌ها و فناوری‌های مرتبط با بررسی فضای اطراف کره زمین گفته می‌شود؛ شناخت فضای پیرامون،زماهواره، اعزام انسان به فضا، شاتل، ایستگاه‌های فضایی و غیره از شاخه‌های فناوری فضایی محسوب می‌شود.
روابط عمومی شهرک علمی وتحقیقاتی اصفهان روز پنجشنبه اعلام کرد: «این تفاهم نامه در راستای رسالت مشترک سازمان فضایی ایران و این شهرک برای بومی کردن فناوری‌های جدید، توانمند‌سازی بخش خصوصی، توسعه اقتصاد فضا پایه و خودکفایی در حوزه‌ فناوری فضایی و کاربردهای آن منعقد شده است.»
معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از این تفاهم نامه حمایت کرده‌اند.
شناسایی شرکت‌های فعال و نقش‌ آفرینان در حوزه فضایی، ایجاد یک شبکه از شرکت‌های فضا پایه و متقاضیان بهره‌گیری از خدمات مبتنی بر ماهواره، همکاری در ارائه تسهیلات لازم برای استقرار، توانمند‌سازی و جذب سرمایه برای توسعه کسب‌و‌کارهای فضاپایه از وظایف شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در این تفاهم نامه است.
از دیگر وظایف شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در تفاهم نامه ایجاد کسب‌و‌کارهای فضا پایه می‌توان به ارائه مشاوره کسب‌و‌کار به شرکت‌های عضو شبکه شرکت‌های فضا پایه از طریق مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری و دانشگاه‌ها و تلاش برای تقویت و توسعه این شبکه با برگزاری جلسه‌های آموزشی و اطلاع ‌رسانی اشاره کرد.


همچنین براساس این تفاهم‌‌نامه، سازمان فضایی ایران زیرساخت‌های فنی مورد نیاز به منظور توسعه کسب‌و‌کارهای فضا پایه از جمله امکانات آزمایشگاهی و تقویت آرشیو ملی داده‌های فضایی را تآمین خواهد کرد و ضمن برقراری تعاملات ملی با متولیان حوزه‌های کاربردی فناوری فضایی، زمینه اجرای طرح‌های مشترک توسط شرکت‌های فضاپایه را فراهم می‌کند.
سازمان فضایی ایران وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است و به برنامه ‌ریزی برای استفاده از فضا و گسترش فناوری‌های فضایی در کشور با استفاده از دانش بومی و همکاری‌های بین‌المللی می‌پردازد.
شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به عنوان یک سازمان مستقل با هدف توسعه مبتنی بر دانایی از طریق ایجاد مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در اصفهان، قطب اقتصادی و صنعتی ایران شکل گرفته و در زمان حاضر حدود ۵۰۰ شرکت دانش بنیان در آن مستقر و فعال است.

منبع خبرگزاری ایرنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=6743
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها