1397/02/24

سیاره ای نوپا خارج از منظومه شمسی کشف شد

محققان یک منظومه دوتایی کشف کرده‌اند که احتمالا در آن سیار‌ه‌ای نوپا وجود دارد که قدمت آن کمتر از ۲ میلیون سال است. گروهی از محققان بین‌المللی به رهبری دانشگاه لایدن یک سیاره خارج از منظومه شمسی نوپا را کشف کرده اند. این سیاره در یک منظومه دوتایی(binary) به نامCha CS به دور ستاره‌ای مدار می‌زد. این...
سیاره ای نوپا خارج از منظومه شمسی کشف شد

این سیاره در یک منظومه دوتایی(binary) به نامCha CS به دور ستاره‌ای مدار می‌زد. این منظومه ۵۳۸ سال نوری با زمین فاصله دارد و در صورت فلکی Chameleon قرار دارد.
 قدمت این شی آسمانی کمتر از ۲ میلیون سال است و با توجه به دیسک غبار اطرافش، هنوز هم در حال رشد است.
محققان با کمک تلسکوپ SPHERE (متعلق به اتحادیه اروپا) در شیلی این کشف را انجام داده‌اند. چنین منظومه دوتایی بسیار جوان است و شامل دو ستاره بسیار کوچک  است که فاصله آن‌ها از یکدیگر کمتر از  ۴.۶ میلیارد کیلومتر است. این ستاره‌ها دور یک مرکز گرانشی یکسان مدار می‌زنند و دیسکی از غبار و گاز دور آن‌ها وجود دارد.
اما آنچه محققان انتظار نداشتند، شی آسمانی مبهمی است که دور دو ستاره مدار می‌زند. محققان برای تأیید وجود آن تصاویر آرشیوی ۱۱ سال قبل تلسکوپ SPHERE و۱۹ سال قبل تلسکوپ هابل را بررسی کردند.
البته هنوز مشخص نیست شی آسمانی دیگر چه ماهیتی دارد اما محققان با توجه به مدل‌های مختلف ادعا می‌کنند احتمالا یک سیاره خارج از منظومه شمسی بزرگتر از مشتری در مراحل اولیه رشد یا یک ستاره کوتوله قهوه‌ای باشد.
کریستین گینسکی  از رصدخانه لایدن می گوید: «جالبترین بخش این کشف آن است که شی آسمانی مذکور به شدت پولاریزه است.  ما تخمین می زنیم شی آسمانی دیگر در این منظومه نیز دیسکی از گرد و غبار داشته باشد. این دیسک بخش زیادی از نور را مسدود می کند و به همین دلیل به سختی می توان ماهیت آن را تشخیص داد.»