1397/02/26

سیاره‌ای با آسمانی همیشه صاف

دانشمندان به‌تازگی یک سیاره ویژه را کشف کرده‌اند که کاملا از وجود ابر عاری است و آسمان آن همیشه صاف است. وجود چنین نوعی از سیاره پیش‌ازاین تنها در تئوری شناخته شده بود و به همین دلیل نیز کشف آن یک دستاورد بزرگ نجومی است.
سیاره‌ای با آسمانی همیشه صاف

سیاره‌های مختلفی توسط بشر شناسایی‌شده‌اند ولی همه آن‌ها یک مورد مشترک داشته‌اند و در آسمان آن‌ها ابرهایی از گردوغبار یا سایر اجرام به چشم می‌خورده است. بااین‌حال دانشمندان چند سال پی‌احتمال وجود سیاره‌هایی را داده بودند که کاملا عاری از ابر هستند ولی تا به امروز هیچ دستاورد عملی‌ای برای اثبات تئوری آن‌ها وجود نداشت.
بااین‌وجود یک سیاره جدید در فاصله ۹۰ سال نوری از زمین کشف‌شده است که نشان می‌دهد این نظریه کاملا صحیح است. این سیاره که WASP-96b نام دارد، در حقیقت یک سیاره با بدنه‌ای پرحرارت مانند زحل است. این سیاره به میزان ۲۰ درصد سبک‌تر از سیاره مشتری موجود در منظومه شمسی است و بدنه آن از دمایی بالاتر از ۱۰۰۰درجه سانتی‌گراد بهره می‌برد.
سیاره WASP-96b به‌اندازه‌ای به ستاره خود نزدیک است که یک سال آن تنها ۳ روز زمینی به طول می‌انجامد ولی نکته برجسته اصلی درباره آن این است که هیچ‌گونه ابر یا غبارهای محیطی‌ای در جو این سیاره مشاهده نمی‌شود. دلیل اصلی این امر نیز این است که جو این سیاره از گاز ویژه‌ای متشکل از سدیم تشکیل شده است. این گاز که در حقیقت به‌شدت به نمک موجود در زمین نزدیک است، به نحوی در سیاره یادشده پخش‌شده است که امکان شکل‌گیری غبار یا ابر در آن وجود ندارد.
البته سیاره WASP-96b از سال ۲۰۱۳ برای دانشمندان شناخته شده بود ولی این موضوع که این سیاره کاملا فاقد ابر است برای آن‌ها امری ناشناخته بود. بااین‌حال دانشمندان توانستند تا با استفاده از یک تلسکوپ بسیار بزرگ که در کشور شیلی قرارگرفته است، سرانجام سطح این سیاره را رؤیت کرده و بتوانند با کشف محتوای تشکیل‌دهنده جو آن، دلیل عدم وجود ابر در WASP-96b را کشف کنند.
دانشمندی به نام نیکولوف که سرپرست این تحقیقات بوده است درباره این یافته می‌گوید: «WASP-96b تنها سیاره‌ای است که کاملا از ابر خالی است و به ما چنین جو سدیمی‌ای را نشان می‌دهد و موجب می‌شود که این جو به یک امر اصلی و یک مشخصه مهم برای این سیاره بدل گردد. تا به امروز سدیم در سیاره‌ها به نحوی بود که یا اصلا وجود نداشت و یا بسیار اندک یافت می‌شد و این به دلیل ساختار ویژه‌ این سیاره است که می‌تواند این حجم از سدیم را ایجاد کند و به همین دلیل نیز ابر در آن شکل نمی‌گیرد درحالی‌که در بیشتر سیاره‌ها شکل‌گیری ابر مانع از انتشار سدیم می‌شود.»
البته یکی از دلایل اصلی حرارت بالای این سیاره را نیز باید عدم وجود ابر در آن دانست زیرا ابرها و غبار می‌توانند از تابش مستقیم نور به سطح سیاره جلوگیری کرده و در حقیقت سیاره را در مقابل نور خورشید محافظت کنند.

منبع: سینا پرس