1397/02/23

صنعت پرتاب و ساخت ماهواره اقتصاد کشور را رونق می‌دهد

رئیس مرکز ملی فضایی ایران، گفت: «با وجود درآمدزایی اندک در حوزه پرتاب و ساخت ماهواره، این دو صنعت منشا درآمد در حوزه خدمات و تجهیزات زمینی است.» منوچهر منطقی، رییس مرکز ملی فضایی ایران با اشاره به نیاز کشور به حوزه پرتاب و ساخت ماهواره، بیان کرد: «ایران به عنوان یک کشور نوظهور در حوزه فضایی، باید توجه...
صنعت پرتاب و ساخت ماهواره اقتصاد کشور را رونق می‌دهد
رئیس مرکز ملی فضایی ایران، گفت: «با وجود درآمدزایی اندک در حوزه پرتاب و ساخت ماهواره، این دو صنعت منشا درآمد در حوزه خدمات و تجهیزات زمینی است.»
منوچهر منطقی، رییس مرکز ملی فضایی ایران با اشاره به نیاز کشور به حوزه پرتاب و ساخت ماهواره، بیان کرد: «ایران به عنوان یک کشور نوظهور در حوزه فضایی، باید توجه بیشتری به حوزه پرتاب و ساخت ماهواره معطوف دارد.»
وی افزود: «در واقع حوزه پرتاب و ساخت ماهواره می‌تواند رشد و شکوفایی اقتصادی کشور را در پی داشته باشد.»
به گفته منطقی، خدمات ماهواره‌ای و تجهیزات زمینی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بالای شرکت‌های دانش بنیان باید به صورت موازی پیگیری شود.
وی در ادامه به درآمدزایی صنعت فضایی جهان اشاره کرد و گفت: «میزان درآمدزایی صنعت فضایی جهان بیش از ۲۶۰ میلیارد دلار است و همین موضوع گواه اهمیت بالای این صنعت در توسعه اقتصادی است.»

داخلی | اقتصاد فضایی |

نظر شما
اخبار مرتبط

پربازدیدکننده ترین خبر

از ناو سرنشین‌دار آینده روسیه چه می دانیم؟

سازمان فضایی روسیه سال‌ها به‌دنبال جایگزینی برای ناو کهنسال سایوز (Soyuz) بود اما به قول مرحوم گئورگی گرچکو (Georgy Grechko) این سفینه به قدری هوشمندانه طراحی شده که هیچ پیشنهادی نتوانست امتیاز فوق العاده‌ای نسبت به آن داشته باشد. شاید بتوان گفت نخستین قدم عملی، ساخت سفینه‌ای بانام بخش بازگشتی (Vozvraschaemyi Apparat به روسی: Возвращаемый Аппарат) باشد که تحت نام کاسموس(Cosmos) به فضا پرتاب شدند و نمونه کامل آن کاسموس ۱۴۳۳ در ۲ مارس ۱۹۸۳بود که به ایستگاه مداری سالیوت-۷ (Salyut-7) پیوست. این سفینه که هیچگاه برای حمل انسان به‌کار نرفت، در اصل توسط دفتر طراحی چلومی برای به‌کارگیری در یک نوع ناو نظامی طراحی و ساخته شده بود. به هر حال هیچکدام از طرح‌های ارائه شده نتوانستند سایوز را جانشینی کنند و سایوز نیز طی سالیان خدمت خود تغییرات کیفی بسیاری داشت. در سال‌های آغاز قرن ۲۱، مسئولان سازمان فضایی روسیه (Roscosmos) به‌طور جدی به فکر جانشینی برای آن افتادند. به همین دلیل به شرکت‌های سازنده ناوهای کیهانی در روسیه پیشنهاد این کار را دادند. از بین طرح‌های ارائه شده، در سال ۲۰۰۹، سفینه پیشنهادی شرکت صنایع فضایی انرگیا (Energia) به عنوان بهترین نمونه پذیرفته شد. در ژوئن سال بعد طرح مقدماتی انرگیا به مقامات دولتی ارائه شد و به تصویب رسید.