اهدای پیکان به فضانوردان آپولو ۸ از طرف مردم ایران

0 1,794

سیروس برزو: آپولو-۸ (Apollo-8) برای نخستین بار در تاریخ کیهان نوردی توانست انسان را به مدار ماه برده، به بشر توانایی دیدار نزدیک از این همسایه زمین را بدهد. این ناو پس از رسیدن به ماه، طی ۲۰ ساعت ۱۰ بار آن را از فاصله چند کیلومتری دور زدند. یکی از اصلی‌ترین مأموریت‌های آپولو-۸ عکس‌برداری دقیق از سطح ماه برای انتخاب محل فرود نخستین انسان بود. این م‌موریت را دوربینی ۱۶ میلیمتری باید انجام می‌داد و ضمن چرخش آپولو در مدار ماه، به مدت یک ساعت و ده دقیقه کار خود را انجام داد. پرواز آپولو-۸ در ۲۷ دسامبر به پایان رسید و سفینه در ۲۶۰۰ متری نقطه پیش بینی شده در ۴۸۰۰ متری ناو هواپیما بر یورک تاون، آپولو-۸ بر آب نشست.

فضانوردان آپولو-۸  چندین موفقیت تازه کسب کردند که همگی آن‌ها در اعداد رکورهای فضائی است.
اولین پرواز انسان به پیرامون ماه، اولین گردش انسان در مدار ماه که روز ۲۴ دسامبر ۱۹۶۸ ده بار در ۱۱۱ کیلومتری از سطح ماه انجام شد، اولین انسان‌هائی که سطح پنهان ماه را دیده و برای اولین بار ماه را از نزدیک‌ترین فاصله دور زدند، اولین مردانی که از حوزه حاذبه زمین خارج شده و اولین مردانی که به حوزه جاذبه ماه کشیده شدند، بالاترین سرعتی که تا کنون آدمی هنگام ورود مجدد به جو زمین کسب کرده یعنی سرعت ۲۹.۲۴۸ کیلومتر در ساعت، اولین مخابره رادیوئی انسان از فضای بین سیارات، که جمعاً شش بار صورت گرفت، دورترین نقطه‌ای که آدمی آن زمان سفر کرده یعنی مدار ماه که در حدود ۳۷۰  هزار کیلومتر از زمین فاصله دارد.
اما نکته جالب عکس العمل مردم ایران در مورد این مأموریت فضایی بود. به دلیل کار رسانه‌ای قوی در دوران پرواز آپولو-۸  در ایران، بازار گفت‌وگو و توجه به این پرواز بسیار گرم بود. جالب ترین نکته در این بازار داغ، اهدای سه خودرو پیکان از طرف یک موسسه آموزش رانندگی به سه فضانورد آپولو-۸ است.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=6723
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها