پرتاب ماهواره مخابراتی چین به فضا

0 428

چین روز پنجشنبه سوم ماه مه ۲۰۱۸ (۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ ) ماهواره مخابراتی آپ‌استار-۶سی (Apstar-6C) را با یک فضاپیمای پنج تنی با موفقیت به مدار انتقال جغرافیایی پرتاب کرد. پرتابگر لانگ مارچ بی۳ (Long murch-3b)  ساعت ۱۲:۰۶ به وقت محلی  از پایگاه پرتاب ماهواره شیچانگ در جنوب غربی چین به فضا پرتاب شد. شرکت فناوری و علوم هوافضای چین (CASC) تنها پس از یک ساعت، پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره را اعلام نمود. این پرتاب سیزدهمین پرتاب سالانه چین و پنجمین پرتاب آن‌ها از پایگاه شیچانگ بوده و قرار است حدود هفده پرتاب در سال ۲۰۱۸ داشته باشد که بیشتر آن‌ها از نوع ماهواره‌های ناوبری و موقیت‌یاب بایدو (Beidou) هستند.


ماهواره آپ‌استار-۶سی به ناوگانی از جهار ماهواره کاملاً عملیاتی متعلق به ماهواره APT هنگ کنگ که اپراتور منظومه آپ‌استار است، می‌پیوندد که مأموریت آن تهیه پوشش مخابراتی در ناحیه آسیا-اقیانوسیه و فراتر از آن است.
ماهواره آپ‌استار-۶سی بر اساس پلتفرم DFH-4 طراحی شده و آکادمی فناوری فضایی چین (CAST) آن را توسعه داده است. این ماهواره دارای ۴۵ترانسپاندر در باندهای C، Ku، و Ka است که می‌تواند خدمات خود را تا پانزده سال ارائه دهد. این ماهواره جایگزین ماهواره آپ‌استار-۶سی در مدار خواهد شد و کار آن ارائه خدمات ترانسپاندری پرقدرت برای تهیه ویدیو، دسترسی به اینترنت در باند گسترده و پشتیبانی از تلفن همراه می‌باشد.
پیمانکار اصلی آکادمی فناوری فضایی چین در نظر دارد ۳۶ پرتاب را در سال ۲۰۱۸ انجام دهد و با انجام پرتاب‌های غیردولتی، تعداد پرتاب‌های مداری چین را به بیش از جهل پرتاب در سال برساند. مأموریت‌های آینده چین عبارتند از: ماهواره مشاهده زمینی گوئفن-۵ (Gaofen-5) با رزولوشن بالا که طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته ۸ مه (۱۸  اردیبهشت) از پایگاه تیانگوگ (Taiyuan) در شمال چین صورت خواهد گرفت و نیز ماهواره رله مخابراتی کوکیا (Queqiao)  که برای مأموریت دوران قمری Chang’e طراحی شده است.
ماهواره رله‌ای مزبور به عنوان دومین قمر زمین در ارتفاع ۸۰،۰۰۰ کیلومتری از ماه  توسط  یک فرودگر و جستجوگرِ نقاط دور سطح ماه که قرار است تا اواخر سال ۲۰۱۸ پرتاب شود، کار ارتباطات را تسهیل می­‌کند.

منبع سازمان فضایی ایران
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=6705
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها